Round Table: Welke gevolgen heeft de belastingverhoging voor Nederlandse webshops?

In oktober is het btw-tarief gestegen van 19% naar 21%. Het is een van de besluiten uit Den Haag om het begrotingstekort te beperken. Logischerwijs heeft dit gevolgen voor het consumentengedrag. Maar wat zal het concreet betekenen, bijvoorbeeld voor Nederlandse webshops? Verliezen zij marktaandeel aan buitenlandse partijen? De experts van E-Commerce Magazine geven hun visie hierop.

We zijn ook erg benieuwd naar uw visie; reageer onderaan deze pagina.

Ubbo Maagdenberg, Directeur E-mark Mail

Prijzen verhogen heeft altijd invloed op je concurrentie positie. Het zal helaas niet zo zijn dat iedereen de verhoging zonder meer doorvoert en dus je positie gelijk blijft. Het is bovendien niet onwaarschijnlijk dat men de 2% als korting op hun verkoopprijs zal hanteerden, waardoor de prijzen gelijk blijven maar de marge dus afneemt. De 2% verhoging zal zeker niet opwegen tegen de extra verzendkosten die je hebt als je pakketjes vanuit het buitenland moeten komen.

Ubbo Maagdenberg
Directeur E-mark Mail

LinkedInDelen

Ingeborg Brandsma, PR & Marketing Executive Webservices.nl

“Ik verwacht niet dat de BTW verhoging ertoe zal leiden dat Nederlandse consumenten en masse zullen gaan uitwijken naar buitenlandse partijen. Voor veel aankopen is het handig dat de bedenkperiode van binnen 14 dagen er is en producten zonder problemen teruggestuurd kunnen worden. Wordt er bij webshops in andere landen gekocht, dan zijn de verzendkosten vaak hoger en is het ruilen en terugsturen van producten veelal omslachtiger. De BTW verhoging kan er wel voor zorgen dat consumenten iets voorzichtiger worden in het doen van uitgaven in het algemeen, of dit nu online of offline is.”

Ingeborg Brandsma
PR & Marketing Executive Webservices.nl

Hans Elshout, Directeur S&H Productfulfilment

Onder normale omstandig-heden zou deze verhogen een kleine negatieve impact hebben voor kleinere buitenlandse webshops die Nederland als uitvalsbasis zouden kiezen. Maar aangezien ieder Europees land momenteel extra belastinginkomsten moet genereren, zal 2% geen grote verschuivingen veroorzaken omdat het voordeel tijdelijk zal blijken.

Grote webwinkels moeten sowieso al in ieder land het plaatselijke tarief hanteren.

Ook vanuit consumentenperspectief is 2% peanuts vergeleken met internationale verzendkosten.

Hans Elshout
Directeur S&H Productfulfilment

Patrick van Buuren, Senior Sales Manager Comparison Kieskeurig.nl

Vanuit de markt vernemen we niet dat door de BTW-verhoging er omzet verloren gaat doordat kopers naar buitenland uitwijken. Prijzen in Nederland zijn zeer concurrerend t.o.v. de omringende landen. Prijzen blijven vooralsnog op psychologische prijzen staan. Wel gaan de kosten voor de retailer omhoog. De retailers zullen het vooralsnog niet 1 op 1 doorbelasten aan de consument, maar nemen zelf minder marge. Sommige fabrikanten zullen de winkels tegemoet komen.

Patrick van Buuren
Senior Sales Manager Comparison Kieskeurig.nl

Michiel Schipperus, Directeur ISM eCompany

“Wellicht valt deze vraag meer vanuit de psychologie dan vanuit een economische benadering te beantwoorden. Consumentengedrag laat zich moeilijk voorspellen en uit onderzoek en ervaring blijkt dat ook bij doorberekening van de extra belasting (en dit heeft de e-tailer natuurlijk zelf in de hand) een kortstondig “schrikeffect” voor de hand lijkt te liggen. Betrouwbare webwinkeliers met goede service en prima reputatie en ook nog eens een duidelijke presence in de buurt van de consument hoeven niet zozeer te vrezen voor het verliezen van marktaandeel aan buitenlandse partijen. Online spelers die echter puur op prijs concurreren en zich weinig gelegen laten aan serviceniveau en klantenbinding zouden bij het doorberekenen van de extra BTW wel eens aan een deel van de consument een beslissend zetje kunnen geven om op zoek te gaan naar buitenlandse alternatieven. Het zou echter te ver gaan om op basis daarvan de stelling te onderschrijven dat er significant marktaandeel verloren gaat van Nederlandse e-tailers ten gunste van het buitenland.

Michiel Schipperus
Directeur ISM eCompany

Hein Roovers, Director Marketing Nederland DHL Express

De impact voor het marktaandeel van de Nederlandse e-tailers zal beperkt blijven. Internet biedt absoluut verhoogde transparantie, waardoor switchen van winkel eenvoudig is. De vraag is echter of een stijging van 2% mensen ook over de grens drijft. Hier heeft men vaak ook weer te maken met taaldrempels, garantievormen, hogere vervoerskosten en minder controle etc. Slechts een klein deel van de shoppers zal door dit percentage zijn zoektocht daarom op buitenlandse websites voortzetten.

Hein Roovers
Director Marketing Nederland DHL Express

Geef een reactie