Webshops, e-mail­marketing en social media: uw wegen naar meer winkeltraffic

Online activiteiten zijn niet meer weg te denken uit de fysieke winkelstraat. Zo openen steeds meer retailers een online shop, zetten ze e-mail marketing in en maken ze actief gebruik van social media. Het zijn dé drie online disciplines die sterk kunnen bijdragen aan een drukke offline winkelvloer. Mits ze met beleid worden ingezet uiteraard. 

1. Voer een consistent online winkelbeleid
Een consistent winkelbeleid betekent dat uw online kanalen uw offline winkel versterken, en vice versa. Zo zult u uw online winkelbeleving door moeten trekken naar uw fysieke winkels. Doet u dit niet – en u behandelt uw webshop als afzonderlijk kanaal – dan zult u het noodgedwongen moeten opnemen tegen zeer volwassen online retailers. En die strijd is heel moeilijk te winnen.

Om uw offline winkel te versterken via uw online kanalen, is het raadzaam om de volgende stappen te doorlopen. Deze geven u meer grip op het online stimuleren van offline winkelbezoek.

a. Meet het bezoek in uw fysieke winkels. 
Vaak wordt in fysieke winkels alleen het aantal aankopen gemeten. Dit geeft echter geen volledig beeld van het consumentengedrag. Bekijk daarom ook het aantal bezoekers op de winkelvloer, zodat u een relatie kunt leggen tussen traffic en het aantal aankopen. Deze informatie is nuttig voor uw online activiteiten. Blijkt dat er meer verkocht wordt tijdens daluren? Stimuleer dan bezoek tijdens deze tijdstippen via een e-mail marketingactie en social media. Dit kan door middel van coupons of door een speciaal aanbod voor nieuwsbrieflezers en online volgers op een bepaald tijdstip.

b. Vergelijk offline bezoek met online traffic. 
Door de bezoekcijfers van uw webshop te koppelen aan offline winkelbezoek ziet u of een druk moment op uw webshop gevolgen heeft voor het bezoek in uw fysieke winkel. Hier kunt u op inspelen op de winkelvloer, bijvoorbeeld door de multichannel ervaring te versterken. Benoem bijvoorbeeld items uit uw webshop ook in het point-of-sale-materiaal op de winkelvloer. Bovendien kunt u op de verwachte drukte inspelen door extra personeel in te zetten in uw winkel.

c. Luister naar uw klanten. 
Vraag feedback aan klanten over uw multichannel dienstverlening. Hoe beoordelen zij uw aankoop­proces en de manier waarop u producten presenteert via uw fysieke en uw online winkel? Probeer te achterhalen of de vertaling van online naar offline wordt begrepen.

d. Trek uw online en offline winkel­mogelijkheden gelijk. 
Dankzij smartphones en social media weten klanten vaak meer over uw producten dan u in uw fysieke winkel kunt vermelden. Gebruik daarom QR-codes in de winkel en op de verpakking om de productbeleving te stimuleren en meer informatie te bieden. Als de klant via een QR-code een productfilmpje kan bekijken op zijn mobiel over het gebruik of de productiewijze, zal dit de betrokkenheid vergroten. En dus ook de kans op een aankoop.

Zorg ook dat het retourproces zowel on- als offline kan worden afgehandeld. Bijvoorbeeld via een retourpagina op uw site waar uw klant zelf kan bepalen of hij het product in de winkel of via het web ruilt.

Trends in retail op het gebied van social media

• Personalisatie: Maak uw productaanbod persoonlijker. Segmenteer bijvoorbeeld op sociale klantkenmerken. Een voorbeeld hiervan is het tonen van recensies of likes van vrienden op Facebook. Ook Twitter kan bijdragen aan het persoonlijk maken van uw product door met behulp van een hashtag alle klantvragen en opmerkingen van het product te tonen.

• Tryvertising: Nodig fans van uw merk uit om uw producten uit te proberen. Deze uit­nodiging wordt doorgaans beloond met likes en het delen van productervaringen.

• Group-buy: Steeds meer consumenten kopen in groepsverband. Facebook en Twitter zijn bij uitstek geschikt om kopers in groepsverband te bedienen.


2. Integreer social media en e-mail marketing
Social media helpen de naamsbekendheid en de verkoopkracht te vergroten voor merken. Uit onderzoek* blijkt dat de kans op een productaankoop 35% groter is bij mensen die het product geliked hebben op Facebook. Inmiddels hebben al 35 miljoen mensen een product gedeeld via Facebook, wat de merkbekendheid sterk ten goede komt. Victoria’s Secret, Gamestop en Walmart zijn bedrijven die Facebook al prominent en creatief inzetten om het bereik en de betrokkenheid te verhogen en om de winkelervaring te verbeteren.

Facebook en YouTube: booming business
Naast uw eigen website is Facebook de belangrijkste landingsplek op het internet. Het heeft inmiddels 700 miljoen gebruikers en maandelijks sluiten miljoenen nieuwe leden zich aan. Een poll onder 1,2 miljoen gebruikers laat zien wat de commerciële waarde is van deze leden:

  • 5% heeft ooit een product gedeeld;
  • 19% heeft aan zijn contacten gevraagd om een productrecensie of ervaring;
  • 16% is ooit tot aankoop overgegaan na een aanbeveling op Facebook.

Ook YouTube is een belangrijk ondersteunend social medium. De betrokkenheid bij producten en merken stijgt enorm door YouTube in te zetten voor product reviews en gebruikershandleidingen. Een mooi praktijkvoorbeeld biedt Koffiediscounter.nl. Dit bedrijf heeft zowel een online shop als een fysieke winkel. Koffiediscounter.nl heeft van al zijn producten een product reviews op YouTube, waarbij een koffie-expert de koffie test, evenals de gebruiksvriendelijkheid en afstelmogelijkheden van het apparaat. Het filmpje zorgt voor meer betrokkenheid en steunt mensen in hun keuze. In de webperformance-scan van WUA! scoorde Koffiediscounter.nl hoog op informatiewaarde. Deze waarde geeft de kwaliteit en de kwantiteit van de geboden informatie aan.

3. Traffic naar uw winkel via e-mail-marketing
Naast social media kan ook e-mailmarketing een grote rol spelen in het stimuleren van traffic naar uw winkel. Door e-mail adressen en interessegebieden te verzamelen op de winkelvloer kunt u uw doelgroep gericht en persoonlijk informeren. Over uw nieuwe collectie, koopavonden of aanbiedingen bijvoorbeeld.

Winkelketen Steps geeft het goede voorbeeld met e-mailcampagnes als traffic generator. Op de zogenaamde Special Dresses Night werd een uitnodiging per e-mail verstuurd aan klanten van Steps. Op de landingspagina kregen zij de mogelijkheid om de uitnodiging te delen via sociale netwerken. Bovendien kregen vaste klanten extra voordeel tijdens een speciaal voor hen georganiseerde avond. De uitnodiging is naar 162.000 e-mailadressen verstuurd en 13.000 vrouwen hebben zich ingeschreven voor de Special Dresses Night. Van de inschrijvingen was 40% via social sharing ingeschreven, en 60% direct via de e-mail uitnodiging.

* Social Commerce IQ, een onderzoek van 8th Bridge. 

E-mailcampagnes voor retail: do’s and don’ts

Personaliseer. Retailers delen hun schapruimte in op basis van de interesse van de klant. Zo sorteren kledingverkopers hun producten op maat en op geslacht. Ideaal om het de klant gemakkelijker te maken. In e-mailmarketing kunt u hetzelfde gemak bieden. Breng interessegebieden en winkelgedrag in kaart en bouw zo profielen van uw klanten op. Vervolgens kunt u hen mailen met gerichte informatie en aanbiedingen.

Houd rekening met het medium. E-mail is een vluchtig middel en wordt heel anders gelezen dan bijvoorbeeld een papieren reclamefolder. Probeer daarom zo veel mogelijk klikbaar te maken en probeer verschillende onderwerpen uit. Een goede onderwerpregel kan u namelijk al 15% extra lezers opleveren.

Gebruik uw e-mailcampagnes voor meer traffic. Onderzoek wijst uit dat extra winkeltraffic kan leiden tot wel 14% meer omzet. Kondig bijvoorbeeld aan dat uw relaties een gratis sample van een nieuw product kunnen ophalen. Dit leidt ongetwijfeld tot extra omzet in uw winkel. Hetzelfde geldt als u klanten de mogelijkheid biedt om producten, die online besteld zijn, in uw fysieke winkel te retourneren.

LinkedInDelen