Onderzoek: Wat vinden e-tailers van hun affiliate netwerk

De eCommerce Foundation heeft de resultaten van de Affiliate Survey Review 2012 bekendgemaakt. Het doel van het onderzoek is om online retailers en verkopers te ondersteunen bij het kiezen van het affiliate netwerk dat het best bij ze past. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 100 verkooporganisaties, waarvan 71% actief is in de retail, 16% in de reisbranche, 9% in overige branches en 4% in de productie. 

Lees hier het onderzoek

Van alle netwerken die door de deelnemende partijen werden genoemd, zijn er vijf netwerken verder onderzocht: Affiliate4You, Cleafs, Daisycon, Tradetracker en Zanox/M4N. Voormalig marktleider Tradedoubler werd door retailers nauwelijks genoemd. De deelnemers werd gevraagd om hun affiliate netwerk te beoordelen op verschillende criteria, waarbij 1 ‘zeer slecht’ en 5 ‘zeer goed’ was. Het bleek dat verkooporganisaties over het algemeen tevreden zijn over hun affiliate netwerk; ze gaven het scores tussen 3 (gemiddeld) en 4 (goed). Echte uitschieters zijn er niet.

De Net Promotor Score
In het onderzoek is ook de Net Promotor Score (NPS) gebruikt om de tevredenheid te meten. De affiliate netwerken als branche hebben een NPS van -17, wat opvallend laag is. De belangrijkste reden voor hun lage score is dat ze in de ogen van de deelnemende partijen weinig waarde toevoegen. In het algemeen is er ontevredenheid over het inzichtelijk maken van de eCPC van hun websites. De eCPC is het bedrag dat de affiliates krijgen voor het doorsturen van een bezoeker naar de website van de verkoper. Een ander negatief punt: de verkooporganisaties vrezen dat ze hun eigen online concurrenten creëren door de grote affiliates te ondersteunen.

LinkedInDelen