Verkoopkansen creëren via QR-codes

Nieuwe commerciële verkoopkansen via QR-codes

In 2009 lanceerde Tesco in Zuid-Korea de Homeplus Virtual Store – een grote poster met het assortiment van Homeplus – waar consumenten via een QR-code hun gewenste producten kunnen bestellen. Een zeer succesvolle formule, die inmiddels een weekomzet draait van ruim $ 30.000 per poster. De toekomst van online én offline retailen ligt in dit soort slimme combinaties van kanalen. Zo wordt het virtual-store-concept in de VS, Azië en Europa al veelvuldig ingezet en springen steeds meer Europese retailers op deze trend in met een QR-code-shop.

Met een QR-code-shop speelt u efficiënt in op een nieuwe klantbehoefte, namelijk dat de winkel naar de klant komt op de gunstigste high-traffic-locaties. De consumenten bepalen steeds meer zelf hoe, waar en wanneer ze aankopen doen. En daarvoor grijpen ze alle beschikbare koop- en bezorgkanalen aan.

De ontwikkeling van QR-code stores verklaart de omzetgroei van m-commerce. Zo vindt 15 tot 20% van de online uitgaven plaats via de inmiddels vertrouwde smartphones en tablets. Bovendien bewijzen QR-codes steeds meer hun waarde. Onderzoek wijst uit dat 70% van de smartphone-gebruikers een QR-code-reader heeft en zo’n 30% ooit een QR-code heeft gescand. De praktijk leert dat u met een lage investering snel een virtuele winkel opent waarmee u actief uw klant kunt bereiken. Dit maakt QR-code-shops tot een leerzame en risicobeperkende eerste stap in een cross-channelstrategie.

Hoe zet u een virtual store op?
Ondanks het gemak en de snelheid waarmee u een virtual store opzet, moet u goed doordacht te werk gaan om een slecht functionerende winkel te voorkomen. Denk aan de volgende aspecten:

1. Kies een goede locatie en zorg voor een goede presentatie
Breng de winkel naar de juiste doelgroep. Bij voorkeur naar een high-traffic-locatie waar mensen kunnen stilstaan om te scannen of geïnspireerd kunnen raken door uw producten. Zorg bovendien voor een aantrekkelijke presentatie in uw store.

2. Selecteer de juiste producten
Niet elk product is geschikt voor in een QR-code-shop. Een geschikt product is goedkoper dan € 150,-, is uniek en hoeft voor aanschaf niet vergeleken te worden met andere producten. Boodschappen, cosmetica, kleding en merkproducten werken het best.

3. Creëer een goede trigger en communiceer USP’s
Mensen moeten getriggerd worden om te scannen met hun telefoon. Zo’n trigger kan zijn: ‘u heeft nog twee dagen’ of ‘scan nu en ontvang 15% korting’. Daarnaast is het raadzaam om duidelijk de USP’s te communiceren, zoals ‘gemakkelijk afrekenen met je mobiel’ en ‘thuisbezorgd’.

4. Zorg voor een shop die goed mobiel werkt
Dit is een vereiste voor een succesvolle campagne. ‘Non-mobile’ sites zorgen voor minder conversie en voor teleurstelling bij de consument. Ook moeten het afrekenproces en de bijbehorende betaalopties geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Uiteraard dient daarnaast de QR-code goed scanbaar te zijn.

5. Houd de resultaten bij
Erg belangrijk is het leerproces na een campagne. Zorg voor een goede segmentatie en tracking van QR-codes om 100% zeker te weten wat de campagne oplevert. Met deze resultaten kunt u de campagne optimaliseren.

De do’s en don’ts van QR-code-shop
M-Commerce biedt kansen. Maar verlies de valkuilen niet uit het oog. Een veelgemaakte fout is dat e-tailers m-commerce als doel op zich zien. Een misverstand, want elk kanaal is slechts een middel om een strategisch doel te bereiken. Bovendien is het raadzaam om de onderstaande don’ts mee te nemen. Deze aspecten kunnen uw campagne namelijk kraken:

  • Geen tracking of statistieken
  • Verkeerde of defecte QR-codes
  • Verkeerde non-mobile landingspage
  • Openbare URL-shortenerstatistieken
  • Zinloze QR-codes, zoals op billboards langs de weg
  • Geen duidelijke uitleg over de werkwijze

Ten slotte …
Bedenk bij het opzetten van uw virtual store wie uw doelgroep is. Over het algemeen heeft iemand die mogelijk geïnteresseerd is in deze formule wél geld, maar weinig tijd. Ongeacht het product dat u verkoopt. Bovendien werkt hij overdag en heeft hij ervaring of affiniteit met het kopen via de smartphone of tablet. Een virtuele winkel komt daarom het best tot zijn recht op plaatsen waar een hoge concentratie van de doelgroep geregeld langskomt, zoals treinstations of drukke winkelgebieden waar het product nog niet wordt aangeboden.

Uiteraard is verkopen via QR-codes niet beperkt tot grote objecten in high-traffic-areas. Er zijn steeds meer succesvolle voorbeelden van verkoop van producten via QR-codes uit reclamefolders, pop-up-stores, huis-aan-huisbladen, brochures en catalogi. Middelen die het succes bewijzen van deze laagdrempelige, maar commercieel bijzonder interessante formule.

Dit artikel is geschreven door Shop2Mobi in samenwerking met ISM eCompany.

LinkedInDelen