Uitgerekend e-commerce

In oktober 2011 heeft de eCommerce Foundation het eCommerce Benchmark-initiatief gelanceerd. Deze benchmark is een interactief online evaluatiemiddel voor zowel b2b- als b2c-e-tailers. Zij kunnen met het onderzoek heel gericht hun eigen e-commerce-activiteiten vergelijken met die van hun concurrenten. Hieronder ziet u in vogelvlucht de belangrijkste eerste bevindingen.

Zoekmachines heersen in het online verkeer
Meer dan 59% van al het online verkeer komt voort uit zoekmachines. Betaald zoekverkeer, bijvoorbeeld via AdWords, zorgt voor minder verkeer dan verwacht: gemiddeld 20%. Het directe verkeer – gewoon via de adresbalk – is met 22% de derde bron van al het online verkeer. E-mail (6%) en sociale en virale media (4%) nemen plaats 4 en 5 in. Vooral de rol van sociale media is opvallend. Natuurlijk kan worden gezegd dat sociale media het merk en de relatie met de klant versterken, maar veel retailers zal het uiteindelijk te doen zijn om omzetvergroting.

Veel mandjes worden in de steek gelatenin webshops
Het percentage bezoekers dat iets in zijn mandje doet maar toch niet tot aankoop overgaat, blijkt erg hoog. Het aandeel in de steek gelaten mandjes – ook wel ‘shopping cart abandonments’ genoemd – is 45,7% in de retail. Gespecialiseerde (40,5%) en huis-en-tuin-retailers (36%) presteren relatief goed. De onlinefashionretail blijkt echter weer veel meer last te hebben van cart abandonment en staat met 52,7% aan de top.

De conversie verschilt sterk per industrie
De hoogte van de conversie verschilt sterk per bedrijfstak. Zo is de conversie in warenhuizen slechts 2,5%, terwijl ze vaak beschikken over een breed assortiment. De specialist daarentegen behaalt online een conversie van 4,9%. In de foodindustrie bedraagt de conversie 0,7%. Een laag cijfer, dat wellicht te wijten is aan de vele kijkers naar aanbiedingen en recepten. In deze categorie zijn overigens alleen supermarktketens opgenomen, en bijvoorbeeld nog geen bestelsites voor maaltijdbezorging aan huis.

Wil je je eigen gratis en anonieme online Benchmark gebaseerd op jouw branche? Ga dan naar: www.ecommercebenchmark.org/em

Voor de resultaten van maart 2012, download hier de onderzoeksresultaten.

LinkedInDelen