Tips om uw e-mailmarketing smartphone-proof te maken

Nog niet zo lang geleden lazen we e-mails op gezette tijden en op vaste locaties. Inmiddels is dit voor velen nauwelijks meer voor te stellen. Want digitale content is vandaag de dag net zo mobiel als we zelf zijn. En steeds meer gebruikers vinden het vanzelfsprekend om via de telefoon te mailen en te browsen. Deze trend zal – dankzij de adoptie van 4G en de komst van snellere smartphones – alleen maar doorzetten. Dit biedt u volop kansen, mits u zich aanpast aan het mobiele gedrag van de gebruiker.

Dankzij al deze mobiele ontwikkelingen hebt u uitstekende mogelijkheden om uw bereik en conversie te vergroten. U moet er dan uiteraard wel aandacht aan besteden. Want als u uw doelgroep wilt boeien, zult u hen moeten overtuigen vanaf de eerste blik die zij door hun mobiele venster werpen. En dat kan alleen door ze de best mogelijke mobiele ervaring te bieden. Oftewel: door u aan te passen aan het mobiele gedrag van de gebruiker.

Zijn uw e-mails al smartphone-proof?
Dankzij de smartphone is onze omgang met e-mail sterk veranderd. De inbox is allang geen lijst meer die de ontvanger op een specifiek moment in zijn geheel afwerkt. Het is een pop-up die voor elke nieuwe mail om de aandacht van de lezer vraagt. Of uw e-mails deze aandacht daadwerkelijk krijgen, hangt onder meer af van hoe ze eruitzien. Daarom is het van belang dat u rekening houdt met de eisen die mobiele devices stellen aan uw mail. Het kleine scherm van een smartphone heeft immers zijn beperkingen. En bij een slechte weergave is de kans groot, dat uw verzonden e-mails niet tot de gewenste conversieleiden. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat 41% van de Europese ontvangers e-mails niet leest of ze zelfs wist als ze slecht worden
weergegeven op de smartphone. Om de resultaten van uw e-mail­­campagnes effectief te verbeteren, is het belangrijk dat u rekening
houdt met de volgende twee punten:

  1. Hoeveel % van uw ontvangers leest de mail op een smartphone? Probeer via uw e-mailmarketing-pakket te achterhalen hoe vaak ontvangers uw e-mails op hun mobiele telefoon openen. Hoe hoger dit percentage, des te meer aandacht u aan mobiele optimalisatie zult moeten besteden.
  2. Achterhaal met welk type device uw mails worden geopend. Elke smartphone stelt immers andere eisen aan uw e-mail­ontwerp. Zo verschilt iOS (iPhone en iPad) van Android, en Android verschilt weer van Windows Phone. Gewapend met deze kennis stemt u uw e-mailcampagnes aanzienlijk eenvoudiger af op de wensen van uw doelgroep.

Gerichte optimalisatie voor smartphones
Als u bovenstaande punten helder in kaart hebt, kunt u beginnen met de optimalisatie van uw campagnes. Houd er rekening mee dat de smartphone niet alleen uw beschikbare schermruimte beperkt, maar dat het ook een compleet andere gebruikers­ervaring met zich meebrengt. Neem daarom de volgende tips ter harte.

  1. Tip 1: Verbeter de leesbaarheid
    De leesbaarheid van uw e-mail is op het kleine schermpje beperkt. Veel tekst zal de mobiele lezer daarom afschrikken en uw boodschap minder duidelijk maken. Het hanteren van kleine lettertypen is dus geen oplossing. Gebruik grotere fonts, houd uw boodschap beknopt en test van tevoren of uw e-mails ook op mobiel prettig lezen. Alleen dan zal de leesbaarheid van uw e-mailcampagne optimaal zijn.
  2. Tip 2: Kies de juiste lay-out
    • Opmaak: Een tweede optimalisatiepunt is de algehele lay-out van uw e-mails. Bent u gewend om meerdere kolommen te gebruiken in uw nieuwsbrieven en campagnes? Op een monitor komt dit vaak prachtig uit, maar een mobiele telefoon is hiervoor minder geschikt. Beperk daarom uw mobiele ontwerp tot één kolom. Zo verbetert u de leesbaarheid en communiceert u gerichter. ‘Less is more’ geldt zeker op dit gebied.
    • Afbeeldingen: Ook met afbeeldingen moet u zorgvuldig omgaan. De meeste mobiele clients blokkeren deze namelijk, net zoals dat op de desktop het geval is. Zorg ook dat de afbeeldingen niet de enige drager van uw belangrijkste boodschap zijn, want het zou zonde zijn als uw mail niet wordt gelezen omdat de afbeeldingen in eerste instantie verborgen blijven voor de ontvanger. Gebruik afbeeldingen dus spaarzaam!
  3. Tip 3: Denk aan de interface
    Het succes van uw e-mailcampagnes is ook afhankelijk van de navigatie. De meeste smartphones hebben een touchscreen waarbij de gebruikers navigeren met hun vingers. Dit is veel minder nauwkeurig dan navigatie met een muis. Te kleine buttons of links leiden vaak tot verkeerd geplaatste clicks, met irritatie en verloren conversie als gevolg. Ook horizontaal scrollen kan zorgen voor verkeerde clicks. Het is daarom verstandiger om voor grote, duidelijke knoppen te zorgen en het gebruik van horizontaal scrollen te beperken.
  4. Tip 4: Optimaliseer de complete keten
    Is uw e-mail compleet geoptimaliseerd voor de smartphone? Dan hebben zowel u als uw doelgroep goud in handen. Uw mails zien er perfect uit en worden vaker gelezen. Dit betekent dat ontvangers vaker doorklikken vanuit de e-mail. Daarbij is het ook van belang dat de bestemming – de landingspagina of website – achter uw click-through geoptimaliseerd is voor de smartphone en dat deze correct wordt weergegeven. De eerdergenoemde aanbevelingen zijn daarbij een ideale leidraad.

De toekomst van e-mailmarketing is mobiel. Die van u dus ook!
Met de bovenstaande tips grijpt u de mogelijkheden van het mobiele tijdperk met beide handen aan. En dat is van groot belang, ongeacht uw aanbod of boodschap. Want één ding is zeker: de smartphone heeft een centrale plek gekregen in het dagelijks leven en dat verdient de nodige aandacht. En minstens zo belangrijk: het verdient een centrale plek in uw e-mailmarketing-strategie. Alleen dan zult u een optimaal resultaat behalen.

LinkedInDelen