Trends volgen of sturen op conversie?

Wat is wijsheid: trends volgen of sturen op conversie?

Nog niet zo lang geleden werden vakbladen van a tot z gelezen door marketingmanagers. Voor de artikelen werd onderzoek gedaan en uitgebreid de tijd genomen. Het resultaat was een onderbouwd verhaal waar de lezer zijn voordeel mee kon doen. Hoe anders is het nu! Tegenwoordig lijkt elke marketeer een schrijver te zijn op internet. Want iedereen buitelt al schrijvend over elkaar heen om te laten weten dat zij de laatste trends kennen. En helaas hebben we de gewoonte om achter die mensen aan te lopen die het hardst roepen. De vraag is dan ook gerechtvaardigd: welke trends mogen we geloven?

Een van de meest gelezen trends, vaak uit de pen van bloggende populisten, is die van social media als conversiekanaal. Een succesvol kanaal dat de hemel in wordt geprezen. Veel marketeers denken: als ‘men’ het zegt, zal het wel waar zijn. Ze veranderen daardoor vaker van strategie dan goed is en lopen blind achter de trend aan. Bang om de boot te missen. Maar dragen social media wel bij aan concreet resultaat?

Gaat u voor de hype of voor resultaat?
Het blijft een dilemma: volgt u de hype of wilt u resultaat? Voorop staat dat elk nieuw kanaal en elke trend rationeel geanalyseerd moet worden, voordat u hierin investeert. Dit geldt dus ook voor social media. Want het gaat er natuurlijk om dat u het maximale rendement uit bestaande activiteiten haalt. Dat is veel belangrijker dan vooraan in de rij te staan bij een nieuw kanaal dat u niet begrijpt of overziet.

E-mailmarketing versus social media
Een kanaal dat alle trends heeft overleefd, is e-mailmarketing. Hét kanaal om omzetten te laten groeien, het aantal abonnees te laten stijgen en de waardering te upgraden. Het mooiste is dat de conversie beter is dan op alle overige investeringen, die bovendien veelal hoger zijn. Indrukwekkende gegevens. Toch maakt het gemiddelde bedrijf nauwelijks gebruik van e-mailmarketing.

De upsidepotentie van e-mailmarketing is gigantisch. En daarmee ook het omzetpotentieel voor bedrijven. Ter indicatie: e-mailmarketingbedrijf E-mark heeft meer dan 2500 actieve gebruikers van geavanceerde e-mailmarketingsoftware. Al deze gebruikers zijn in principe e-mailmarketeers en versturen samen meer dan 500.000.000 mails.

Het perfectioneren van e-mails
Hoe succesvol ook, e-mailmarketing staat nog altijd in de kinderschoenen. Zo is 90% van alle verstuurde mails nog steeds niet perfect afgestemd op de mogelijkheden. Een van de meest gehoorde argumenten is dat er al met weinig inspanning veel conversie gehaald wordt. Andere argumenten zijn het gebrek aan tijd, kennis, budget of informatie. Geen van deze argumenten mag een belemmering vormen om voor het hoogste resultaat te gaan. Feit is wel dat er uitdagingen zijn die u moet overwinnen. De grootste is het beschikbaar maken van klantgegevens die u wilt gebruiken voor e-mailmarketing. Bedrijven bewaren in vrijwel alle gevallen hun data op verschillende plekken en in verschillende software. Het is voor de gemiddelde marketeer inderdaad een uitdaging om die data met elkaar te vergelijken, te verrijken en te gebruiken. Gelukkig zijn hiervoor tools op de markt die alle datastromen analyseren uit uw huidige cms-systemen om ze gecombineerd te gebruiken in een database. Daarmee kunt u zonder dure en lange migratietrajecten direct aan de slag.

Is er binnen uw bedrijf niet genoeg budget vrijgemaakt voor e-mailmarketing? En wilt u uzelf of uw baas overtuigen van het belang van e-mailmarketing? De volgende tips helpen u:

  1. Stel doelen voor uw e-mailmarketingcampagne.
  2. Betrek uw baas bij de vorderingen.
  3. Bereken uw ROI en gebruik die als overtuigingsmiddel.

E-mailmarketing: veel succes!
Het voordeel van e-mailmarketing is dat alles direct meetbaar is. Bovendien zijn de personalisatiemogelijkheden ongekend. Dit maakt e-mailmarketing tot het meest rendabele kanaal, mits u de juiste software en mensen inzet. En beschikt u intern niet over de juiste voorwaarden of het budget om dit mogelijk te maken? Creëer deze dan. Zoek vervolgens een e-mailmarketing-serviceprovider die bij u past en ga een langetermijnsamenwerking aan. U zult zien: met de juiste inzet, investering en energie levert het u heel veel op.

LinkedInDelen