Profile combineert het beste van on- en offline

Profile ‘de Fietsspecialist’ is landelijk bekend als servicegerichte fietswinkelketen. Als verlengstuk introduceerde het in april 2012 het online platform www.profiledefietsspecialist.nl. Hier kunnen consumenten terecht voor inspiratie en informatie en kunnen ze legio fietsproducten bestellen. Van moederfiets, kinderfiets en e-bike tot alle denkbare fietsaccessoires. Daarmee biedt Profile het beste van twee werelden: de service van toen met de keuzevrijheid en snelheid van nu. Een combinatie waar Profile ‘de Fietsspecialist’ heilig in gelooft, zo blijkt uit het onderstaande vraaggesprek met Willem Veenstra, directeur van Biretco B.V.

Hoe is het online platform van Profile ontstaan?
De wensen en eisen van consumenten zijn de afgelopen jaren sterk veranderd. Als retailer kun je daarom niet blijven hangen in oude gewoontes, ook niet in een vrij conventionele omgeving als de fietsenbranche. Want ook in onze sector spreken de voordelen van e-tailing voor zich. Wij benutten deze voordelen en betreden bewust de online paden die het best passen bij onze visie. Daarbij laten we ons niet gek maken door de huidige trend van spelers die puur online op de markt aanwezig zijn. Want meegaan in nieuwe ontwikkelingen betekent voor ons niet dat we onze ervaringen uit het verleden vergeten. Sterker nog: in onze ogen weet een goede omnichannel-retailer het verleden met het heden te verbinden.

Wat zijn de verwachtingen?
De consument kiest straks zelf waar en wanneer hij ons bezoekt en hoe hij geïnformeerd en geïnspireerd wil worden. Wij geloven daarbij in het verrijken van onze bricks met de broodnodige clicks. De grote aanjager, die de consument zowel on- als offline naar ons toe leidt, is de kracht van Profile ‘de Fietsspecialist’ als merk.

Welke functionaliteiten biedt het platform?
Het platform biedt unieke functies voor zowel consumenten als ondernemers. Zo kan een ondernemer zijn persoonlijke omgeving volledig aanpassen aan zijn gewenste kaders. Ook kan hij zijn omgeving verrijken met bijvoorbeeld acties voor tweedehands fietsen die doorgeplaatst worden naar de landelijke omgeving.

Ook de consument komt volop aan zijn trekken op www.profiledefietsspecialist.nl. Hij kan legio fietsen, occasions, fietsonderdelen en accessoires bestellen. Op de site vindt hij bovendien acties en levensechte afbeeldingen dankzij 360-gradenfotografie. Daarnaast kan hij verschillende fietsroutes plannen met de routeplanner, kan hij onderhoudsfilmpjes bekijken en kan hij zich verdiepen in de unieke fietsvakanties van Profile ‘de Fietsspecialist’.

Profile besteedt veel activiteiten uit aan andere partijen, bijvoorbeeld logistiek, klantenservice en financiële boekhouding, technische ontwikkeling en online marketing. Waarom?
Uitbesteden is een heel bewuste keuze. Door te werken met derden halen we nieuwe kennis en expertise in huis. De partijen waarmee we samenwerken, zijn geselecteerd op specifieke punten, zoals betrouwbaarheid, transparantie, kennisdeling en vernieuwing. Deze partijen staan bovendien borg voor kwaliteit. Daardoor is alles tot in de puntjes geregeld. Van klantenservice en leveringen tot vindbaarheid via Google.

Wat is jullie sleutel tot online succes?
Ons succes ligt in de samenwerking en de cocreatie met alle betrokken partijen. Bijvoorbeeld met al onze 150 ondernemers die een persoonlijke omgeving hebben op ons platform. Onze businesspartners hebben op onze site de mogelijkheid om een omgeving te creëren die volledig bij hun merk aansluit. Natuurlijk vergeten we ook de consumenten niet. Via leuke marketingactiviteiten prikkelen wij hen om actief te worden op ons platform.

Hoe verloopt het proces van aankoop tot aflevering en eventuele retouren?
Wanneer een consument een fiets bestelt, kan hij die afhalen in de winkel, terwijl fietsonderdelen of -accessoires thuis of elders bezorgd kunnen worden. Na de bestelling ontvangt hij automatisch een orderbevestiging, een factuur en een afhaalbewijs via de mail. Wanneer de consument het product in een winkel wil ophalen, krijgt ook de ondernemer een bericht van de levering. Wat betreft de retouren: we hanteren een standaard zichttermijn van veertien kalenderdagen. Binnen deze termijn kunnen klanten het product retourneren.

Wat kunnen we de komende tijd van Profile verwachten?
Na het lanceren van de webshop is het voor ons een logische stap om onze visie door te voeren in de fysieke winkels van Profile ‘de Fietsspecialist’. Zo introduceren we een interactieve informatievoorziening op de winkelvloer die draait op een touchscreen. Dit systeem vindt aansluiting bij de consument van de toekomst die zich door alle kanalen heen beweegt, op zoek naar informatie.

Ook dankzij de integratie met Facebook, Twitter en YouTube worden de mogelijkheden van de nieuwe media optimaal benut. Ten slotte zal de webshop in de nabije toekomst geïntegreerd worden in de touchscreenapplicatie, zodat het longtail-assortiment getoond wordt in de applicatie en het shorttail-assortiment in de winkel.

Waar staat Profile over vijf jaar?
Wij geloven dat de combinatie van bricks, clicks en brand leidt tot nog meer succes voor de formule van Profile ‘de Fietsspecialist’. De fysieke winkel zal in deze formule vanzelfsprekend dé plek blijven waar de service van de fietsspecialist wordt gedeeld met de consument. Maar, dankzij de online aan­wezigheid van Profile zullen aspecten als beleving, advies en optimale en directe beschikbaarheid in de toekomst nóg beter naar voren komen.

Bekijk hier de website van Profile.

LinkedInDelen