Round Table

Overal waar consumenten zijn, liggen commerciële kansen. Maar hoe zit dat met Facebook? Welke kansen liggen hier voor bedrijven? En wat zijn de voorwaarden om hier commercieel succes te boeken? De experts van E-Commerce Magazine geven hun visie hierop.

We zijn ook erg benieuwd naar uw visie; reageer onderaan deze pagina.

Hans Elshout, Directeur S&H Productfulfilment

Onze ervaring leert dat Facebook nog geen concrete omzet brengt. En voorlopig liggen de commerciële kansen niet in het daadwerkelijk genereren van conversie of in het vergroten van concrete sales. Facebook biedt wél kansen om ‘rumor around the brand’ te creëren, om naamsbekendheid te vergroten en om rechtstreeks te communiceren met de achterban.

Facebook is dus geen snelle weg naar omzet, in tegenstelling tot vele andere verkoop- en communicatie-kanalen. Maar het kan, als onderdeel van de marketingmix, wel bijdragen aan het op- en uitbouwen van de relatie met de doelgroep. Aangezien die relatie essentieel is voor binding en retentie, is dit geen onbelangrijk onderdeel.

Sinds de beursgang van Facebook is het – mijns inziens – wachten op een verbreding van de commerciële opties via Facebook. Je kunt daarom maar beter alvast het leerproces ingaan, zodat je in de startblokken staat zodra die uitbreiding zich voordoet. Door te wachten moet je later alsnog die ervaring opdoen. En daarmee verspeel je ongetwijfeld omzetkansen.

Hans Elshout
Directeur S&H Productfulfilment

LinkedInDelen

Ubbo Maagdenberg, Directeur E-mark Mail

Bedrijven denken in kosten-per-click-modellen op internet. Alles is meetbaar en moet dan ook direct bijdragen aan de winst. Facebook is een heel specifiek medium in bereik en gebruik. Voorlopig heeft de consument bewezen moeilijk te bewegen te zijn. Hierdoor is de omgerekende waarde per persoon laag. Je zult dus in branding en bereik moeten denken en voorlopig niet in clicks. Wij denken dat het bereik nog wel even zal toenemen en als de kosten dalen, wordt het voor bedrijven een steeds interessanter kanaal. De waarde per persoon is lager dan de alternatieven, maar door de combinatie van bereik en kosten is het voor grote bedrijven sowieso de moeite waard om ermee te testen.

Ubbo Maagdenberg
Directeur E-mark Mail

Marjolein van Olst, Online Marketing Communications Coordinator DHL Express

Facebook biedt een mooie mogelijkheid om fans aan je merk te verbinden en om de dialoog met hen aan te gaan. Een echte fan denkt graag mee met het bedrijf en zit vaak vol goede ideeën. Facebook is daarom een goed platform om hierover met je liefhebbende klant in contact te komen. Voor bedrijven die diensten verlenen aan consumenten zal Facebook relevanter zijn dan voor bedrijven die meer een business-to-businessfocus hebben. Maar altijd geldt dat relevante en regelmatige content de sleutelfactor is voor succes.

Marjolein van Olst,
Online Marketing Communications Coordinator DHL Express

Michiel Schipperus, Directeur ISM eCompany

Iedereen roept dat Facebook hét medium is dat je dicht bij je doelgroep brengt. Het is het domein geworden waar bedrijven met hippe termen, zoals dialoog, co-creëren of engagement enorme successen boeken. Als je als bedrijf maar op Facebook aanwezig bent, toch?

Wat veel bedrijven niet zien, is dat Facebook geen doel op zich is, maar een middel om in direct contact te zijn met je doelgroep. Natuurlijk kun je daar commercieel succes uit halen. De manier waarop dit kan is echter de uitdaging, zoals bij ieder communicatiemedium. Want de voorwaarde is ook hier dat de commerciële boodschap authentiek, relevant en onderscheidend moet zijn. Dat is iets wat bedrijven nog te weinig lukt. Hoe je dat doet? Formuleer heldere doelstellingen vanuit je unieke en relevante positionering en draag deze consistent en consequent uit. Daarmee versterk je de merkbeleving en bevestig je de ervaring van de consument. Dit leidt ongetwijfeld tot commercieel succes. Gelukkig kunnen we tegenwoordig steeds beter aantonen dat dit daadwerkelijk zo werkt.

Michiel Schipperus
Directeur ISM eCompany

Ingeborg Brandsma, PR & Marketing Executive Webservices.nl

Een ‘like’ op Facebook moet je echt verdienen. Want velen zijn alleen geneigd te ‘liken’ als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

1. Je vindt een bepaald merk echt leuk of interessant.
2. Het ‘liken’ van een merk zegt ‘iets’ over wie jij bent op een positieve manier.
3. Je vrienden, familie en kennissen op Facebook zijn mogelijk ook geïnteresseerd in het nieuws van dit merk.
4. Het ‘liken’ levert door de tijd heen iets op, zoals nieuws dat je interesseert, kortingen en evenemententips.

Alleen als je voor voldoende mensen aan deze voorwaarden kunt voldoen, kun je Facebook serieus inzetten om te werken aan een loyale fanbase. Met mensen die jouw merk trouw zijn en het aanbevelen bij hun belangrijkste contacten.

Ingeborg Brandsma
PR & Marketing Executive Webservices.nl

Geef een reactie