Goodbye m-commerce, welcome n-commerce

Nederlanders lopen voorop in e-commerce met ruim 9 miljoen online shoppers*. Dit is vooral te danken aan het hoge percentage internetverbindingen: 91% van de Nederlanders heeft een vaste of mobiele verbinding. Dit ligt ver boven het Europese gemiddelde van 70%. Ook op het gebied van mobile commerce (m-commerce) zijn we koploper. Het percentage mobiele transacties was in het derde kwartaal van 2011 8,6%. Daarmee lopen wij voor op onze buurlanden België (3,7%), Duitsland (4,9%) en Frankrijk (6,4%). Deze aantallen zullen voorlopig blijven stijgen dankzij de enorme groei van het aantal devices. En dat heeft gevolgen voor de wijze waarop betalingstransacties in de toekomst zullen plaatsvinden.

Bijna de helft van de Nederlanders bezit op dit moment een smartphone. Desondanks blijft mobiel betalen vooralsnog achter, volgens Ray Bak, countrymanager Nederland van Ogone. “Er wordt wel met de smartphone betaald, maar dit gebeurt nog steeds via betaaloplossingen die aangepast zijn voor mobiele devices. En dus niet via puur mobiele applicaties. Een gemiste kans, want daarmee gaat betalen veel makkelijker en sneller. De meeste betaalmethoden en financiële instellingen blijven nog ver achter.”

Drie keer m-commerce
In m-commerce zijn er drie manieren van mobiel betalen, elk met hun eigen techniek

  1. Face-to-Face-betalingen 
    Ten eerste kan de telefoon gebruikt worden als een Face-to-Face-betaalmethode, bijvoorbeeld via de ear Field Communication-technologie (NFC). In Nederland komt deze vorm van mobiel betalen nog bijna voor. Dit komt mede door het beperkte aantal telefoons dat met de NFC-functionaliteit is uitgerust. Wel lopen er in ons land verschillende pilot-projecten. Een interessant voorbeeld hiervan is een project van C1000 (Jumbo). De consument gaat naar de winkel, levert zijn statiegeldflessen in en betaalt uiteindelijk zijn boodschappen met behulp van NFC op zijn mobiele telefoon.
  2. Betaling in een webshop via je telefoon 
    De tweede manier van mobiel betalen is door te winkelen en te betalen via het internet op de mobiele telefoon. Je koopt dus eigenlijk bij een webshop die is aangepast aan je smartphone, zodat je de content goed kunt lezen. Deze vorm van m-commerce groeit fors in Nederland. PayPal verwacht zelfs dat het aantal merchants dat mobiel betalen omarmt, dit jaar stijgt naar 41%. Benieuwd hoe het werkt? Check de case.
  3. Betaling in de fysieke winkel 
    De derde vorm van m-commerce vindt plaats in de fysieke winkel en is eigenlijk een combinatie van bovengenoemde methodes. Bij deze vorm kun je in de winkel betalen met je mobiele telefoon. Een voorbeeld: je bestelt koffie bij Starbucks voordat je de winkel bezoekt en rekent af zodra je wegrijdt van huis. De koffie staat voor je klaar zodra je de winkel in loopt. Het voordeel van deze methode is dat je klanten een extra service kunt aanbieden. Ze hoeven bijvoorbeeld niet meer in de rij te staan voor de kassa.

Fleurop: het multichannel-voorbeeld
Volgens Ogone ligt de toekomst van betalen in een multichannel-aanpak waarin mobiel, offline en online shoppen zijn geïntegreerd. Want hoewel m-commerce nog in de kinderschoenen staat, is het groeipotentieel enorm. Een mooi voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat de stap gemaakt heeft naar mobiel is Fleurop.

Fleurop Interflora Nederland is al ruim 90 jaar gespecialiseerd in het verzenden van bloemen, zowel nationaal als internationaal. Per jaar bezorgt Fleurop 25 miljoen boeketten wereldwijd, waarvan anderhalf miljoen in Nederland. Al deze transacties worden ondersteund via de website, maar klanten kunnen ook bloemen bestellen en betalen via de Fleurop-apps. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn voor Fleurop ontzettend belangrijk. Net dat stapje extra zetten voor de consument, door ze de mogelijkheid te bieden om on the go een bloemetje te bestellen, sluit daar dus goed bij aan.

M-commerce maakt plaats voor n(omadic)-commerce
De werkwijze van Fleurop pas perfect bij de integrale, multichannel-weg die consumenten steeds meer bewandelen. Een consument maakt geen keuze voor een bepaald device, maar wil graag onderweg op een rustig moment kunnen shoppen en betalen. Niet alleen van achter de computer, maar ook via mobiel of tablet. “Eigenlijk zou nomadic-commerce een betere naam zijn dan m-commerce”, volgens Ray Bak. “We willen onderweg, als we even tijd hebben, kunnen shoppen en betalen met een device nar keuze. Bijvoorbeeld tijdens het reizen in de trein, het wachten op een afspraak of snel in de pauze op kantoor. Eigenlijk zijn we dus nomadische shoppers.”

De doelgroep bepaalt de weg
“De kansen voor de merchants liggen bij het effectief inzetten van de verschillende afzetkanalen. En bij elk afzetkanaal hoort weer een ander device. Zo shop je op de bank het gemakkelijkst via de tablet of misschien zelfs via de tv, terwijl in de trein de mobiele telefoon veel gemakkelijker is. Als merchant moet je goed kijken naar de behoeften van je doelgroep. Daar liggen de kansen. Slimme merchants zetten steeds hun salesstrategie op scherp door kritisch te kijken naar de behoefte van de klant op een bepaalde locatie, tijdstip of device. Dit vereist dat je op zoek gaat naar de juiste partners om de gegeven kansen optimaal te kunnen benutten,” aldus Ray Bak.

*Onderzoek van het Center voor Retail and Research

LinkedInDelen