Gemak en vertrouwen betalen zich uit in retentie

Een vaste klant is als een goede kennis. Je kent zijn interesses en gedrag, je weet wat je aan hem hebt en hoe hij het liefst benaderd wil worden. Uiteindelijk kun je zelfs van hem leren, bijvoorbeeld hoe u andere klanten het best kunt benaderen. Uiteraard is zo’n waardevolle relatie niet in één dag opgebouwd. U dient te investeren in zijn loyaliteit.

Als e-tailer beschikt u vandaag de dag over genoeg mogelijkheden om van een klant een trouwe klant te maken. U beschikt als leverancier tenslotte over veel klantgegevens waarmee u hem gericht kunt benaderen. Ook social media bieden tal van kansen, bijvoorbeeld om toe te treden tot zijn netwerk. Een goede vertrouwensband met uw klant is hiervoor natuurlijk wel een must. En die creëert u door uw bezoeker een veilige webomgeving te bieden waarin hij zich thuis voelt. Op elk gebied, van betaling tot afterservice.

Bied uw klant vertrouwen en keuzemogelijkheden
Terwijl sommigen nog niet bekend zijn met webwinkelen, is het voor velen dagelijkse kost. Juist die laatste groep is uiterst kritisch in hun keuze voor een webshop. Ze kiezen op basis van:
• de kwaliteit van de aangeboden goederen;
• de integriteit van de verkoper;
• een keurmerk, zoals van de Thuiswinkel-organisatie;
• het vertrouwen in het betaalproces.


Betaalproces bepalend voor de voortgang van het koopproces

Het betaalproces speelt een grote rol in de tevredenheid van uw klanten. Zo bepaalt het verloop van de financiële afhandeling of een klant zijn aankoop doorzet en of hij later nog eens terugkomt. Het spreekt voor zich: in beide gevallen zal een positieve ervaring nodig zijn.

Diversiteit aan betaalprocessen bepaalt de tevredenheid van uw klant
Daarnaast wil een consument keuzevrijheid. Niet alleen in productaanbod, maar ook in betaalmethodes. Hier ligt dus een grote kans voor uw als webwinkelier. Waar de ene consument graag alles met creditcard betaalt, geeft een ander de voorkeur aan iDeal, PayPal of achteraf betalen. Ook de diversiteit aan betaalprocessen bepaalt dus in grote mate de tevredenheid van uw klant. En vooral of hij zal terugkeren naar uw webshop.

Nieuwe klanten: voorkeur voor achteraf betalen
Zoveel klanten, zoveel betalingswensen. Achteraf betalen met acceptgiro is bijvoorbeeld vooral populair bij mensen die nog niet eerder iets online kochten of slechts zelden een aankoop doen via een webwinkel. Door deze mogelijkheid aan te bieden, vergroot u de kans dat deze klanten overgaan tot aankoop én dat ze terugkeren voor herhalingsaankopen. Uit onderzoek van AfterPay blijkt dat het aanbieden van achteraf betalen, kan leiden tot een omzetstijging van wel 30%. Ook de mogelijkheid tot opgesplitst betalen is populair. Hierbij kan de consument met een coupon of geschenkbon betalen, terwijl het resterende bedrag via een betaalmethode naar keuze wordt afgerekend.

Vaste klanten: voorkeur voor geautomatiseerde betaling
Ook voor klanten die al tot uw vaste kring behoren, zijn er diverse mogelijkheden om het betaalproces aantrekkelijk te maken. Dit kan via acties, maar ook door het winkelproces en met name het betaalproces aan te passen voor vaste klanten. U kunt bijvoorbeeld terugkerende betalingen, zoals voor abonnementen of maandelijkse aankopen, volledig automatiseren. Zo heeft zowel u als uw klant hier nauwelijks nog omkijken naar.

Registratie voor een gestroomlijnd betaalproces
Gemak biedt u ook door uw (vaste) klant zijn betalingsvoorkeur te laten registreren als hij een account aanmaakt. Met zo’n registratiebeleid kan hij bepaalde stappen tijdens herhaalbezoeken overslaan en profiteert hij van een ‘quick check-out’. Bovendien kunt u hem hiermee een overzicht geven van eerdere aankopen, evenals productsuggesties op basis van deze geschiedenis. Daarnaast is betaling per e-mail een klantvriendelijke optie. Klanten worden dan via een e-mailbericht gevraagd naar een beveiligde pagina te gaan om de betaling te controleren en af te handelen. ¶

Alias Manager: gemak voor u en uw klant
De Ogone Alias Manager stelt u in staat terugkerende betalingen te ontvangen. Bij een terugkerende betaling gaat de klant er bij de eerste betaling mee akkoord dat Ogone de betalingsgegevens bewaart. Hij hoeft zich dus niet meer in te schrijven of in te loggen om een betaling uit te voeren. Een klassieke toepassing hiervan is het innen van abonnementsgelden in termijnen. Wanneer u de klant wél laat terugkeren op uw betaalpagina, hoeft hij niet opnieuw zijn kaartgegevens in te vullen.

Bijkomend voordeel is dat de creditcardgegevens op de servers van Ogone worden beheerd en opgeslagen. U hoeft dus niet meer zelf over een PCI-DSS-certificaat te beschikken. Terwijl Ogone de eigenlijke betalingsgegevens opslaat, wordt voor u één Alias per klant gecreëerd. Aan de hand van deze Alias kunt u van de klant, of van een batch-bestand met klanten, manueel of automatisch nieuwe betalingen insturen. Ongeacht de vervaldatum van de creditcard van de klant.

LinkedInDelen