Een webshop. Waar begin je aan?

Elke webshop stond ooit in de kinderschoenen. Een buitengewoon interessante tijd voor de oprichter. Reden voor E-Commerce Magazine om een e-starter te bezoeken die de opstartfase nog helder op het netvlies heeft staan. Voor deze uitgave is dat Elle Vervoort van interieurwebshop Puurbasic.nl.

Kun je in vogelvlucht een beeld schetsen van Puurbasic.nl?
Met mijn interieurwebshop richt ik me uitsluitend op wonen met een landelijke en eigentijdse stijl. Met een divers aanbod. Van lampen, woonaccessoires en bedlinnen tot servies en geurproducten. Producten die zich stuk voor stuk kenmerken door pure materialen (linnen, hout, beton) en basic kleuren. Vandaar de naam Puurbasic.nl.

Wat moest je doen voordat je uiteindelijk online was?
Ik heb zo’n anderhalf jaar onderzoek gedaan naar de markt en naar mijn doelgroep. Ook heb ik bewust afgewogen welke producten en merken ik wilde. Vervolgens was het zaak om bij deze leveranciers binnen te komen. In mijn geval zijn dat vrij exclusieve merken. Partijen die echt niet in zee gaan met elke beginnende webshop. En er is maar één manier om hen te overtuigen: een goed doordacht ondernemersplan dat aantoont dat je een waardevol afzetkanaal bent voor hen.

Wat is volgens jou de sleutel tot succes?
Houd altijd je eigen concept voor ogen en wijk daar niet van af. Zo heb ik gekozen voor een duidelijk en herkenbaar assortiment. Ik verkoop bij-voorbeeld uitsluitend producten met naturel kleuren en een exclusief karakter. Een leverancier van goedkope, groene manden moet ik dus teleurstellen. Zelfs als deze goed zouden verkopen. Het gaat erom dat je herkenbaar blijft voor je doelgroep. Als je daarvan afstapt, val je van je geloof en verlies je één voor één je trouwe klanten.

Wat was de lastigste keuze die je moest maken?
Aanvankelijk wilde ik een fysieke winkel openen. Maar al snel bleek dat financieel niet haalbaar. Een webshop was het alternatief, maar ik was bang dat dit te afstandelijk zou zijn. Nu weet ik dat je dat volledig in eigen hand hebt. Zo combineer ik mijn online shop met interieuradvies aan huis en sta ik regelmatig op beurzen of op exposities. Zo kom ik toch fysiek in contact met mijn doelgroep. Het mooie is: deze offline activiteiten hebben een positieve invloed op mijn online verkopen.

Heb je nog een tip voor mensen die een webshop overwegen te starten?
Ja, een webshop doe je er niet zomaar even bij. Zeker in het begin moet je veel investeren en zaaien om te oogsten. Bovendien is het iets wat je dagelijks bezighoudt. Zo kun je niet zomaar op vakantie gaan en alle online bestellingen een paar weken later verwerken. Daar moet je wel vooraf over nagedacht hebben. Bovendien is het een misverstand dat een webshop goedkoop is. Je moet bijvoorbeeld investeren in voldoende voorraad, zodat je klanten direct kunt voorzien van hun bestelling. Zo vergroot je de kans op herhalingsbezoeken. En herhalingsbezoeken zijn voor elke beginnende webshop noodzakelijk om uiteindelijk groot te worden.

LinkedInDelen