E-Commerce: nieuws in het kort

Leegstand winkel­panden door e-commerce
Steeds meer winkeliers zullen de komende jaren hun zaak sluiten. Vooral nét buiten het centrum volgens het ING Economisch Bureau. Ook Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing & distance selling, voorspelt een forse groei van de leegstand. In zijn boek ‘Het einde van winkels’ voorziet hij een verviervoudiging van de leegstand voor de komende drie jaar.ING en Cor noemen verschillende oorzaken:

  • Toenemende concurrentie en professionalisering van de e-commercebranche. Terwijl traditionele winkels nauwelijks beschikken over contactgegevens en amper weten wat er op persoonsniveau wordt aangeschaft, werken webwinkeliers wél gericht aan klantenbinding.
  • De concurrentie van grootwinkelbedrijven, zoals Gamma en Ikea, groeit. Zij bieden grote assortimenten tegen lage prijzen. Winkeliers met een beperkt assortiment in het centrum kunnen hier moeilijk tegen opboksen.
  • Gemeentelijke regels en locatiebeperkingen zitten winkeliers in de weg, denk aan parkeerproblemen en beperkte uitbreidingsmogelijkheden.
  • Winkeliers kampen met hoge huurtarieven.

De toekomst?
Molenaar voorspelt de opkomst van drie soorten winkelcentra:

  • Convenience: een winkelcentrum nabij woningen om snel boodschappen te doen. Denk aan super­markten of andere winkels voor huishoudelijke benodigdheden.
  • Social shopping: de stad in om gezellig te winkelen, met of zonder doel.
  • Social buying: winkelcentra om een grote aankoop voor het hele huishouden te doen, zoals meubels of huishoudapparatuur. Deze centra moeten goed bereikbaar zijn met de auto en bevinden zich aan de rand van een stad of boven een parkeergarage.

Naast deze ontwikkelingen professionaliseert ook de e-commercebranche verder. Er zijn bijvoorbeeld volop samenwerkingsmogelijkheden tussen partijen met dezelfde doelgroep. Zo kan een reisbureau samenwerken met een wijnhandel om een klant na zijn vakantie in Griekenland een aanbod te sturen met Griekse wijnen. Ook ontwikkelingen zoals de Koreaanse pui-winkels van Tesco zijn interessant. Hier kunnen klanten QR-codes op posters scannen, waarna ze producten thuisbezorgd krijgen. Of deze ontwikkelingen ook hier werkelijkheid worden? De tijd zal het leren.

Scherp toezicht op onbetrouwbare webshopsDe Consumentenautoriteit gaat scherp toezien op onbetrouwbare webwinkels. Dit maakte de toezichthouder bekend bij de presentatie van de Agenda 2012-2013.Bernadette van Buchem, directeur Consumenten­autoriteit: “Steeds meer consumenten kiezen voor het gemak van online shoppen. Het aantal klachten over webshops die bestelde producten niet leveren of geld niet terugbetalen als men binnen de wettelijke termijn van de koop afziet, neemt navenant toe. De Consumentenautoriteit wil snel optreden tegen webshops die de regels overtreden, om de consumentenschade te beperken en het vertrouwen te herstellen. De signalen die wij ontvangen via ons loket ConsuWijzer zijn daarbij belangrijke inbreng.”Snelheid is geboden
De Consumentenautoriteit wil snel optreden tegen webwinkels die schade veroorzaken bij consumenten doordat zij de regels niet naleven. De toezichthouder kan bijvoorbeeld consumenten waarschuwen of zorgen dat een website uit de lucht wordt gehaald. Ook gaat de Consumentenautoriteit ondernemers voorlichten over de geldende regels.

Misleiding aan banden leggen
Andere speerpunten van de Consumenten­autoriteit voor de komende periode zijn misleidende en agressieve telemarketing en misleidende reisprijzen. Via het informatieloket ConsuWijzer melden veel consumenten vooral last te hebben van agressieve telefonische werving voor energie- en telecomcontracten, puzzelboekjes of goede doelen. De informatie die zij ontvangen is vaak verwarrend of onvolledig, waardoor zij soms ongewild een overeenkomst afsluiten. De Consumentenautoriteit wil hier een eind aan maken door met de sector af te spreken dat de regels beter worden nageleefd en dat er wordt opgetreden tegen bedrijven die de regels overtreden.

Bron: Adformatie

PayPal, Google, Yahoo! en Facebook samen in actie tegen phishingHet is een raar scenario, maar zelfs de grootste concurrenten in de webwereld zijn het erover eens: er moet iets gedaan worden tegen phishing.Phishing is een relatief simpel trucje dat spammers uitvoeren. Zij ontwikkelen mailtjes die eruitzien alsof ze van een legitieme afzender zijn. Er is een manier om erachter te komen of de mail wel ‘echt’ is, maar dat is niet voor iedereen eenvoudig. Reden voor PayPal, Google, Microsoft, Facebook, Yahoo! en tien andere partijen om een alliantie te vormen tegen phishing. DMARC is de naam, wat staat voor Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance. Hun doel? Nieuwe e-mailstandaarden vaststellen om malafide e-mails tegen te gaan.“Gephisht worden is een van de slechtste ervaringen voor een internetter”, aldus Adam Dawes, Google-productmanager en DMARC-vertegenwoordiger. “De beste manier om bescherming te bieden, is zorgen dat de e-mail nooit de spamfolder bereikt.”

Zo’n 18 maanden geleden sloegen PayPal, Google en Yahoo! de handen ineen om te werken aan de standaarden van Gmail en Yahoo!-mail. Deze standaarden moeten voorkomen dat nepmailtjes van PayPal bij de gebruiker in de inbox komen. Destijds blokkeerden de drie bedrijven al meer dan 200.000 valse PayPal-berichten per dag. Op de achtergrond gingen steeds meer partijen gebruikmaken van de DMARC-protocollen. Mike Adkins, een Facebook-messaging-engineer, zegt dat dit geen ‘coming soon’-aankondiging is. “Je wordt al een tijdje door DMARC beschermd.”

Bron: Dutch Cowboys

Case story: Het verhaal van cross-channel BobStelt u zich de wereld van Bob voor. Hij is jan modaal, 35 jaar, heeft twee kinderen en kocht onlangs een iPhone 3GS. Niet echt het nieuwste model. Hij heeft een app gedownload om barcodes in winkels te scannen en naar de website van de betreffende aanbieder te gaan. Hij denkt de app niet te gaan gebruiken, maar wie weet …’s Zaterdags gaat Bob op zoek naar een nieuwe laptop. Bij een elektronicawinkel in zijn woonplaats vindt hij een geschikt model. Hij kent het merk niet en hij weet niet of hij het oordeel van de verkoper kan vertrouwen. Plots herinnert hij zich de app. Hij scant de barcode en vindt een schat aan informatie over de laptop en andere modellen. Het verhaal van de verkoper blijkt te kloppen. Toch vermoedt Bob dat hij beter online kan bestellen.Die avond zit Bob op de website van dezelfde elektronicawinkel als er een bericht verschijnt: ‘Kan een klantenservicemedewerker u helpen?’ Bob klikt op ‘Bel me nu’ en hij heeft direct een servicemedewerker aan de lijn. Niet veel later heeft Bob de laptop besteld. Hij is blij dat hij geen verzendkosten hoeft te betalen en dat hij binnen twee tot drie dagen de laptop in huis heeft.

Bob blijkt niet handig met het installeren van de laptop. Hij gaat naar de elektronicawinkel voor hulp. Zijn persoonsgegevens worden direct herkend. Evenals het model dat hij gekocht heeft. Ze helpen hem graag en hij gaat met een startklare computer naar huis. Een tevreden klant.

En nu de echte praktijk …
Bob staat synoniem voor de gemiddelde consument. Uit onderzoek blijkt namelijk dat:

  • Nederlandse shoppers onderzoek doen via één kanaal en kopen via een ander.
  • 91% van de shoppers online onderzoek doet alvorens te kopen in een winkel.
  • 87% van de crosschannel-shoppers die online onderzoeken, zoekt naar prijs en naar productinformatie voordat ze een aankoop doen in een winkel.
  • Reviews steeds belangrijker worden in de hele online industrie. Dat neemt in Nederland nog steeds toe.

Bent u klaar voor het koop- en zoekgedrag van de consument anno nu? Uitstekend! Zo niet, scan dan de code of klik hier voor ‘Het verhaal van Cross Channel Bob’.

Nieuwe privacywetgeving is goed voor consumentenIn Brussel heeft eurocommissaris Vivian Reding op 25 januari de nieuwe plannen voor privacywetgeving bekendgemaakt. De gebruikers staan hierin centraal. Er komen hardere maatregelen tegen overtreders en de wet biedt betere bescherming aan consumenten. Volgens de Consumentenbond zijn de voorstellen van de Europese Commissie goed nieuws voor consumenten.Bart Combée, directeur Consumentenbond: “De Commissie herziet de bestaande wetgeving en maakt eindelijk een grote stap vooruit naar het internettijdperk. De huidige regels stammen uit 1995. Internet was toen nog helemaal niet toegankelijk voor consumenten. Dat is intussen natuurlijk wel anders.”De nieuwe regels gelden voor zowel online als offline activiteiten en bepalen hoe bedrijven gegevens van consumenten mogen gebruiken wanneer zij online winkelen, website bezoeken of gebruikmaken van sociale netwerken.

Belangrijkste punten

  • Er komt een meldplicht voor bedrijven bij lekken of verlies van privégegevens.
  • Het wordt voor consumenten makkelijk om eigen data mee te nemen bij een overstap naar een andere dienst, bijvoorbeeld bij het wisselen van een sociaal netwerk.
  • Bedrijven moeten meer informatie geven over het gebruik van privégegevens en de opslag ervan.
  • Toezichthouders krijgen meer mogelijkheden en kunnen hogere boetes geven.
  • Consumenten kunnen makkelijker hun online data verwijderen.
  • De nieuwe wetgeving biedt betere bescherming bij een conflict met een buitenlands bedrijf over privégegevens.

Bron: Consumentenbond

Wist u dat…

  • … het iDeal-logo (40%) en het Thuiswinkel-waarborglogo (26%) door online consumenten worden gezien als meest vertrouwenwekkende logo’s?
  • … 31% van de online consumenten ooit iets niet heeft gekocht omdat er geen trust-logo’s aanwezig waren op de site?
  • … 93% van de online shoppers meer aankopen doet als er gratis verzending wordt aangeboden?
  • … er in 2011 4.799.750 Nederlandse domein­namen geregistreerd stonden? Dit is een recordgroei van 14,5% ten opzichte van 2010.
  • … met een kleine vijf miljoen domeinnamen het .nl-domein het op twee na grootste landendomein ter wereld is? Duitsland (.de) en het Verenigd Koninkrijk (.co.uk) voeren de ranglijst aan.
  • … ruim 74% van de consumenten op een ‘groen slotje’ (SSL-certificaat) let bij het doen van een online aankoop?
  • … 2 op de 3 online shoppers meer aankopen doen als retourzendingen ook gratis zijn?
  • … bijna een kwart van de mensen gedurende een week (!) zoekt naar kortingsbonnen alvorens ze tot een aankoop overgaan? Slechts 9% zoekt helemaal niet naar kortings­bonnen.
LinkedInDelen