Do’s & Don’ts van een goede check-out

Do’s & Don’ts van een goede check-out

Uw online bezoekers zijn ongetwijfeld enthousiast over uw webshop als ze een aankoop overwegen. Maar dat is nog geen garantie dat de aankoop wordt afgerond. Er zijn namelijk diverse redenen waarom een vol winkelmandje onbetaald wordt achtergelaten tijdens de check-out. De onderstaande checklist helpt u om deze beslissende fase succesvol in te richten.

1. ‘Need to have’ vs. ‘nice to have’
Maak uw invulformulier niet langer dan nodig. Want elke extra vraag kan enkele procentpunten in de conversie kosten. Een onderscheid tussen ‘need to have’ en ‘nice to have’ is een handig hulpmiddel om uw vragen te toetsen. Zo is het vragen naar het afleveradres essentieel, in tegenstelling tot het uitnodigen van een klant op een nieuwsbrief. Dat kan ook in een later stadium.

2. Logica en opbouw van de bestelprocedure
Lange invulformulieren schrikken af en zijn not done. U kunt wél het formulier opdelen in blokken, bijvoorbeeld door de bestelling, het afleveradres, de betaalprocedure en de afrondende fase te scheiden. De OneStepCheckOut voor Magento, waarbij alle stappen overzichtelijk in één veld worden getoond, is ook prima. De klant weet direct wat er van hem verwacht wordt om de aankoop te voltooien.

3. Geen straf uitdelen
Wees niet te streng in een contactformulier. Een klant wil geen belerend rood vlak gepresenteerd krijgen als hij een spatie zet tussen de cijfers en de letters van een postcode. Maak gewoon vooraf duidelijk hoe u wilt dat een veld wordt ingevuld. Het is nog beter als u op de achtergrond een programma laat draaien dat verschillende manieren van invoeren corrigeert. De invuller hoeft er dan niet eens over na te denken. Is er toch een correctie nodig, zeg dit dan op een aardige manier.

4. Versnel het invullen
Zijn de gegevens van uw bezoeker bekend? Zorg dan dat deze vooringevuld zijn. Dit is mogelijk als er wordt doorgeklikt vanuit een nieuwsbrief. Zo bespaart u de klant tijd en kan hij de gegevens direct corrigeren voor het afronden van de bestelling.

Als de gegevens niet bekend zijn, hebt u tal van mogelijkheden om het invulproces zo kort mogelijk te houden. Met een adrescheck hoeft de klant bijvoorbeeld alleen de postcode en het huisnummer in te vullen, waarna straat en plaats automatisch worden aangevuld. U kunt ook een social login gebruiken. Daarmee kunnen bezoekers hun bestaande account op van Facebook, LinkedIn of Twitter gebruiken om in te loggen, zodat ze geen nieuw account hoeven aan te maken.

5. De functionaliteiten
Er zijn enkele functionaliteiten om het invullen te vergemakkelijken. Het is handig als deze worden meegenomen tijdens het programmeren van het formulier. Van veld naar veld springen via de tab-toets bijvoorbeeld. Men vindt het ook prettig en duidelijk als het veld dat wordt ingevuld, ook wordt gehighlight.

Zijn er velden waarbij de bezoeker kan kiezen uit meerdere alternatieven, zoals de gewenste betaalwijzen? Zorg dan dat niet alleen het selectievakje klikbaar is, maar ook de tekst ernaast. Bij vragen waar zelf een antwoord ingetypt moet worden, is het belangrijk dat er voldoende ruimte is voor het antwoord. Let daar bijvoorbeeld op bij naamvelden, waar ruimte moet zijn voor lange achternamen.

Een laatste aandachtspunt is de button die gebruikt wordt om de bestelling definitief te maken. Zorg dat deze een opvallende, maar geruststellende kleur heeft. Groen en oranje blijken bijvoorbeeld zeer geschikt voor deze toepassing.

6. Communiceer bewust en win vertrouwen
Denk er goed over na hoe u tijdens het bestelproces eventuele angsten kunt wegnemen bij de klant. Er zijn tal van mogelijkheden:

  • Gebruik sublabels bij privacygevoelige informatie om aan te geven voor welk doel u die nodig hebt.
  • Vermeld een telefoonnummer in de check-out. Zo kan de klant contact opnemen en kunt u eventuele twijfel wegnemen tijdens het bestellen. Combineer dit eventueel met een link naar een FAQ-rubriek.
  • Gebruikt u een beveiligde verbinding met certificaat in de bestelprocedure? Laat dit dan zien. Dit geldt ook voor lidmaatschappen van bijvoorbeeld Thuiswinkel.org of het Thuiswinkel Waarborg.

7. De bedankpagina: gebruik hem slim
Laat merken dat u de klant dankbaar bent voor zijn aankoop. Laat bovendien de conversie niet ophouden. Bied bijvoorbeeld linkjes met aanmeldmogelijkheden voor de nieuwsbrief, vestig de aandacht op bepaalde kortingen die u biedt of presenteer volgicoontjes van Facebook of Twitter. Want een succesvolle aankoop is hét moment om van uw klanten fans te maken.

 

 

LinkedInDelen