Dé online trends voor meer offline omzet

Online verkoop groeit. En voor veel retailers is het noodzaak om aan te klampen bij deze onstuitbare trend. Een logische stap is het uitbreiden van de offline activiteiten met verkoop via het web. Of deze stap voor u succesvol wordt, hangt grotendeels af van uw betalingsstrategie.

Het voeren van een betalingsstrategie is een vak apart, waarin de mogelijk­heden zich in rap tempo uitbreiden. Ogone signaleert drie belangrijke ontwikkelingen op het gebied van betalingsoplossingen:

  1. cross border payments;
  2. m-commerce;
  3. multichannel paymentstrategie.
Van 2009 tot 2010 steeg de omzet van de Europese online retail met 18%. Voor 2011 wordt een groei van 13% verwacht. Dit betekent dat de komende vijf jaar het aantal online kopers in Europa stijgt van 157 naar 205 miljoen. Opvallend is ook dat Nederlandse webshops meer verkopen aan Duitse (19%) dan aan Nederlandse consumenten (18%)*.
*Bron: PayPal


1. Cross border payments
Cross border payments staat – zoals de naam al doet vermoeden – voor betalingen waarbij de afzender zich in een ander land bevindt dan de ontvanger. Dergelijke betalingen komen steeds vaker voor, aangezien consumenten steeds mobieler worden. Bovendien heeft internet de internationale handel aanzienlijk gestimuleerd en zijn landen economisch steeds afhankelijker van elkaar. Redenen genoeg voor de Nederlandse retailers om hun afzetmarkt te vergroten buiten Nederland. Het aanbieden van internationale betaalmethoden is hierbij een must om uw buitenlandse kopers tegemoet te komen. Ze vergroten het betalingsgemak en stimuleren dus de verkoop en de kans op herhalingsaankopen.

Fraudebestrijding
Om internationaal succes te boeken, is het van groot belang dat u het vertrouwen wint van de buitenlandse klant. Uit onderzoek van de Europese Unie blijkt namelijk dat angst voor oplichting het voornaamste struikelblok is voor een aankoop over de grens. Gelukkig wordt fraude marktbreed aangepakt, maar met een veilig betaalplatform zet u zelf ook een grote stap. Zo biedt een techniek als 3D Secure een betrouwbare omgeving voor creditcardbetalingen. Hierbij dient een koper zich eerst te identificeren voordat hij een creditcard kan gebruiken. Een veilig idee voor zowel u als de consument.

Omdat voorkomen beter is dan genezen, is inzicht in risicotransacties een waardevol wapen tegen fraude. Een betalingsplatform kijkt daarom onder meer naar verschillen tussen het uitgifteland van de gebruikte creditcard en het land van het gebruikte IP-adres. Door als verkoper tijdig actie te ondernemen, is het mogelijk de levering te vertragen, een betalingsbevestiging te vragen of een extra controle uit te voeren. Of – indien nodig – de transactie zelfs te blokkeren.

Ray Bak van Ogone: “Veiligheid is een belangrijk onderwerp voor webwinkeliers. Fraudedetectiemodules zijn een uitstekend hulpmiddel bij het opsporen van risico’s. Zodra onzekerheid en angst gereduceerd worden en de retailer de juiste tools heeft om de processen te sturen, haalt hij het optimale uit zijn webshop.”


2. M-commerce
De ontwikkelingen waarin de offline en online wereld in elkaar overlopen, gaan bijzonder snel. Was mobiel bellen medio jaren tachtig voorbehouden aan een selecte groep zakenmensen, tegenwoordig is de telefoon een verlengstuk van het dagelijks leven. Begin 2005 telde Nederland zelfs al meer mobiele telefoons dan inwoners. Nu de smartphone er in toenemende mate voor zorgt dat mensen 24/7 toegang hebben tot internet, ligt er een enorme kans voor retailers om een nieuwe doelgroep te benaderen.

“Voor retailers is mobiel betalen een nieuw verkoopkanaal. Zodra u hier via cross-selling op een goede manier mee omgaat, liggen er volop mogelijkheden om uw afzetmarkt te vergroten. De klant kan namelijk altijd en overal eenvoudig bij u terecht”, volgens Ray Bak. “Naast de klant profiteert ook u als retailer van continue beschikbaarheid. Zo kunt u tegenwoordig uw eigen verkoopcijfers gemakkelijk bijhouden via een mobiele app die uw betaalplatform aanbiedt.”


3. Multichannel paymentstrategie is essentieel
De komst van bovenstaande trends brengt veel mogelijkheden met zich mee. Maar waar moet u beginnen om al deze kanalen te bedienen? Een goede multichannel strategie is een essentieel startpunt. Met een gedegen multipayment-strategie als belangrijk onderdeel daarvan. In zo’n strategie beschrijft u een aantal belangrijke zaken, zoals uw verkoopkanaal, uw aanbod, de betaalmethodes en de tools voor controle en beheersbaarheid.

Vanzelfsprekend is het belangrijk om op gezette tijden uitgebreide en complete gegevens te krijgen over alle betalingen. Een rapportage van alle betaalmethodes, landen, kanalen, bankpartners en valutahandelingen is dan ook aan te raden. Zeker met het oog op het afstemmen van alle on- en offline kanalen die u gebruikt. Het kunnen matchen van betalingen met bestellingen is noodzakelijk om een sluitende administratie te krijgen.

Hoe haalt u het meeste uit uw winkel?
Zijn retailer en e-commerce een gouden combinatie? Ja. Zeker als de bricks en de clicks goed op elkaar worden afgestemd. Bent u als retailer gevestigd in een winkel, dan is er online nog een enorm afzetgebied te ontdekken. U bent al gevestigd in de online winkelstraat? Dan kunt u nog meer uit uw webshop halen met de juiste betalingsstrategie. Ray Bak concludeert: “Winkelen via internet is inmiddels gemeengoed. Bijna één op de drie aankopen wordt gedaan via het internet. En Nederlanders zijn voor het eerst méér tevreden over webwinkels dan over fysieke winkel. Afwachten kan dus niet meer; het is belangrijk een goede partner te vinden die u bijstaat in uw crossmediale onderneming. Met name op het gebied van betalingsoplossingen.” ¶

LinkedInDelen