Datakwaliteit wordt dé succesfactor voor e-commerce

Diverse organisaties doen voorspellingen over de toekomst van e-commerce. En over één ding zijn ze het roerend eens: de groei zal stevig doorzetten. Zo voorspelt Thuiswinkel.org dat het aantal webshops de komende vier jaar zal stijgen van 20.000 naar 40.000. Marktonderzoekbureau GFK voorspelt dat ook het marktaandeel van online-aankopen fors toeneemt, van 26,8% in 2010 naar 40,2% in 2015. De e-commercebranche wordt dus snel volwassen. En webshops die nu nog vanuit de zolderkamer opereren, moeten hun zaken snel optimaliseren om in de pas te blijven lopen met deze ontwikkeling. Zeker op het gebied van databeheer en -kwaliteit.

Webservices.nl is marktleider op het gebied van online-datakwaliteit en merkt dat veel e-tailers hun klant- en relatiegegevens niet op orde hebben. Én dat ze worstelen met de vraag hoe dit eenvoudig geoptimaliseerd kan worden. Deze optimalisatie is een belangrijk streven, want datakwaliteit bepaalt de komende jaren het succes van een webshop. De websitebezoeker is immers vluchtig en wil eenvoudig vinden wat hij zoekt, om vervolgens snel een bestelling te plaatsen. En daar zit juist een frictie voor de e-commercebranche …

Kwaliteit in het gedrang door snelheid en gemak
Voor een optimale conversie is het belangrijk dat u als webshopbeheerder het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maakt om te bestellen. Oftewel: u moet alle drempels wegnemen, zodat hij zo snel en eenvoudig mogelijk de check-out kan doorlopen. Zeker met de opmars van mobile commerce via tablets en smartphones is dit van belang. Ondanks de vluchtigheid die u moet bieden, hebt u volledige en foutloze klantgegevens nodig. Kortom: u wilt kwaliteitsdata vergaren, terwijl de wijze waarop dit gebeurt snel en gestroomlijnd moet verlopen.

Webservices voor kwaliteits­data
Bedrijven als Webservices.nl bieden diensten aan die het invulwerk voor klanten in onlineprocessen tot een minimum beperken. Zo is door een beperkte invoer direct informatie op te roepen over bijvoorbeeld adressen, kredietwaardigheid en geocoördinaten. Deze slimme diensten zijn ideaal voor elke online-omgeving. Van webshops tot software voor CRM, ERP, facturatie of e-fulfilment. Implementatie van deze diensten levert al snel een verhoging van de conversie op en de return on investment (ROI) is snel behaald. Zo kan een adrescheck 80% op de invoertijd voor de klant besparen en is een tijdreductie van zo’n 10% mogelijk op eventuele retouren bij bestellingen.

Kennis is king
Tijdens de check-out wilt u uw klant zo min mogelijk belasten met invulvelden, terwijl u wél veel over hem moet weten. Bijvoorbeeld om de juiste betaalmethoden aan te bieden voor uw situatie. Een hot item, zeker omdat fraude en diefstal in webshops toeneemt. Jaap Schokkenkamp van Thuiswinkel.org: “In Nederland ligt het verlies door fraude naar verwachting op 1%. Met een verwachte omzet van 8 miljard die in 2010 door de Nederlandse e-commerce-branche is behaald, bedraagt de schade als gevolg van fraude 80 miljoen euro. Met de groei van deze branche zal die schadepost alleen maar toenemen.”

Steeds meer wapens tegen fraude
Op dit moment breidt het aantal mogelijkheden om fraude te reduceren sterk uit. Zo is gegarandeerde uitbetaling bij achterafbetaling in opkomst, remt 3D-secure creditcardfraude af en maken veel webshops steeds vaker gebruik van scoringsmodellen, zoals risk checks, voor het in kaart brengen van betalingsrisico’s. Dit zijn allemaal tools om te kunnen sturen op zowel resultaat als omzet. Ook Webservices.nl draagt bij aan fraudereductie door het aanbieden van een risk check.

Risk checks hebben de toekomst
Een risk check geeft op verschillende niveaus aan of er negatieve betalingsgegevens bekend zijn. Bijvoorbeeld over de persoon, het adres of de wijk. Tijdens de check-out kan op basis van de ingegeven NAW-gegevens een risicoscore worden gegeven. Als webwinkelier kunt u beslissen in welke gevallen deze check wordt gedaan. Bijvoorbeeld voor bestellingen vanaf een bepaald bedrag. Ook kunt u zelf beslissen welk risiconiveau acceptabel is voor het aanbieden van bepaalde betaalmiddelen. Dergelijke processen zullen naar verwachting steeds vaker deel uitmaken van de check-out. Enerzijds om de klant optimaal te bedienen, anderzijds om frauderisico’s te minimaliseren.


E-commerce in de cloud
Een andere trend is de verschuiving van data­systemen naar cloudcomputing via opensourceplatforms. Hierbij werken zaken als logistiek, finance en marketing beter samen, doordat alle bedrijfsprocessen aan elkaar geknoopt worden. Het resultaat is een sterk gestroomlijnd proces van bestelling tot levering.


Centralpoint.nl: webshop met veel intelligentie
Centralpoint.nl, aanbieder van ICT-producten en elektronica, is een mooi voorbeeld van een webshop die slim omgaat met data. De webshop maakt bij de check-out onderscheid tussen b-to-c- en b-to-b-klanten. Afhankelijk van de keuze gaan verschillende webservices aan de slag om de invoer te valideren en te verrijken. Zo hoeft een zakelijke klant uitsluitend zijn postcode en huisnummer in te vullen. Op basis van deze ‘sleutel’ wordt niet alleen het adres correct en volledig aangevuld door een webservice, maar is ook meteen duidelijk welk bedrijf gevestigd is op het betreffende adres. Gegevens als KvK- en telefoonnummer worden namelijk direct ingeladen in het bestelproces. Zo kan de zakelijke besteller de check-out snel doorlopen. Daarnaast heeft Centralpoint.nl de mogelijkheid om te controleren of een bedrijf failliet of in surseance is en of de onderneming te boek staat als wanbetaler.

Voorsprong door kwaliteitsdata
Brian Speelman, directeur Centralpoint.nl: “Uniforme en correcte klantgegevens zijn cruciaal voor onze webshop. Doordat adressen gevalideerd worden en bedrijfsnamen altijd uniform worden overgenomen uit het Handelsregister, is het mogelijk om een trackrecord van een klant bij te houden. Wij kunnen per klant zien wanneer de eerste bestelling is gedaan, welke marketingacties deze persoon heeft ontvangen. Als een nieuwe bestelling van deze klant volgt, kunnen we op microniveau nagaan of dit naar aanleiding van een marketingactie is gebeurd. Door dagelijks te monitoren kunnen wij onze bedrijfsprocessen naar een steeds hoger niveau tillen. Dat maakt ons vaak net iets beter dan de concurrentie en verklaart de sterke groei die wij doormaken.”

Add-ons: survival of the fittest
Een laatste verwachting is dat de markt van allerhande api’s, plug-ins en add-ons in hoog tempo verzadigd raakt. Doordat steeds meer webshops op opensourceplatforms gebouwd worden, hebt u in korte tijd de beschikking over ontzettend veel slimme oplossingen om uw webshop te verbeteren. Aan u als webwinkelier de taak om goed na te denken over de vraag welke optimalisatieslagen echt zinvol zijn. De api’s die het zullen winnen, zijn die welke inspelen op ROI en conversie. Api’s waarmee u zich kunt richten op uw kerntaken. Van het bepalen van het assortiment en de inkoop- en verkooptarieven tot het uitbouwen van uw marketingstrategie. Dankzij deze kansen wordt het voor u als e-tailer een spannende tijd met uiteenlopende kansen in de e-commercebranche. ¶

LinkedInDelen