Bezorging van de toekomst ligt ruimschoots op koers

De e-commerce-branche wordt langzaamaan volwassen en gelukkig staan de wensen van consumenten steeds meer centraal. Zij hebben alle vrijheid om een oneindig aanbod van producten online te bestellen en thuis te laten bezorgen. Wie de bestelling uiteindelijk mag leveren? Degene die de wensen van de consument het best weet te vervullen. Op het gebied van prijs, van productaanbod, maar vooral van service. Want de sleutel van uw onderscheidend vermogen ligt in uw dienstverlening. Waaronder de wijze waarop u uw producten laat bezorgen.

Pakketbezorging is een van de belangrijkste diensten om u te onderscheiden van uw concurrenten. De logistieke branche is dan ook volop in beweging om tegemoet te komen aan de wens van de veeleisende consument. Ontwikkelingen waar u als e-tailer sterk uw voordeel mee kunt doen.

Kiezen waar en wanneer u wilt
Bij een aantal webwinkels is het voor klanten al mogelijk om te kiezen wanneer de producten op de gewenste locatie geleverd worden. De consument kiest op de website voor bezorging in de ochtend, middag, avond of op zaterdag. En of het product al dan niet bij de buren bezorgd mag worden. Wilt u als webwinkelier uw klant deze keuze bieden, dan is het belangrijk om te kiezen voor een logistiek dienstverlener die dit waar kan maken. Selektvracht is momenteel de enige partij in de markt waar de consument zelf kan kiezen in welk tijdvak het pakje voor de eerste keer wordt aangeboden.


DHL Express: een oplossing voor elk tijdstip en iedere locatie
DHL Express biedt een breed aanbod aan nationale en internationale expresdiensten. Voor elke zending wordt een passende oplossing geboden:

  • Time Definite-services. Deze service is voor tijds­kritieke zendingen die snel op de plaats van bestem­ming moeten zijn. U kiest zelf hoe laat uw zending aankomt: vóór 9.00 uur ’s morgens, vóór 12.00 uur ’s middags of vóór het einde van de werkdag.
  • Same Day-services. Deze dienst is ideaal voor zendingen die met spoed of met speciale zorg moeten worden afgeleverd en niet tot morgen kunnen wachten.
  • Day Definite-services. Dit is een voordelige oplossing voor zendingen die minder dringend zijn, maar die wel op de afgesproken dag afgeleverd moeten worden in Europa.


Tijdvaklevering steeds gerichter

Het afleveren binnen bepaalde tijdvensters noemen we ook wel tijdvaklevering. Tijdvaklevering vraagt om een exacte planning van de logistiek dienstverlener. De planning wordt opgesteld op basis van het aantal te bezorgen pakketjes. Deze dienstverlening is mogelijk dankzij het gebruik van postcodetabellen in combinatie met nieuwe technieken, zoals smartphones en geavanceerde routeplanners. Door de continue ontwikkeling van deze systemen ligt het voor de hand dat de planning van leveringen steeds nauwkeuriger wordt. In de praktijk zullen de tijdvakken echter niet véél kleiner worden. De vervoersopbrengsten, de hogere kosten, de onvoorspelbaarheid van het verkeer en de belasting van het milieu laten namelijk niet veel ruimte meer toe.

De consument grijpt zelf in
Hoewel er weinig ruimte meer is in de tijdvakken zelf, zal de dienstverlening hierbinnen wel verder ontwikkeld worden. Uiteraard in het voordeel van de consument. De nieuwe gps-, route- en communicatiemogelijkheden maken het voor de bezorger namelijk mogelijk om kort voor of tijdens zijn rit aan te kondigen wanneer hij ongeveer arriveert. Zo krijgt de consument bijtijds duidelijkheid over het tijdstip van aflevering. Hij hoeft dus geen groot dagdeel vrij te houden om te wachten op de pakketbezorger.

Deze dienst gaat nog verder: de consument kan op basis van de actuele aankomsttijd ingrijpen in het bezorgproces. Wanneer het exacte bezorgmoment hem niet schikt, kan hij dit via internet bijsturen. Bijvoorbeeld door aan te geven dat het pakket afgeleverd moet worden bij de buren of bij een nabijgelegen servicepunt van de logistiek dienstverlener. De bezorger krijgt deze informatie direct door via zijn smartphone en kan zo optimaal handelen naar de wensen van de consument.

Webwinkelier zet de kaders, de consument kiest
Logistieke mogelijkheden zijn er in alle soorten en maten. Als webwinkelier kunt u de logistieke serviceopties kiezen die bijdragen aan uw unieke productpropositie en onderscheidend vermogen. Binnen uw logistieke kaders kan uw klant vervolgens bepalen hoe hij de bezorging naar zijn hand zet. Zo kan de aanbieder een vaste prijs hanteren voor bezorging en een extra bijdrage vragen voor bijvoorbeeld een avondlevering. Aan de consument de keus wanneer het bezorgd wordt.

Zeg wat u doet en doe wat u zegt
De mogelijkheden van nieuwe technieken zijn eindeloos. Risico’s zijn echter ook altijd aanwezig. De kunst is om uzelf niet te verliezen in de oneindige mogelijkheden, maar om gerichte keuzes te maken. Wat wilt u wel en wat wilt u niet aanbieden? Elke extra keuze brengt namelijk nieuwe foutkansen met zich mee. Bepaal daarom goed wat u waar kunt maken, voordat u het naar uw klant en de markt communiceert. En minstens zo belangrijk: voorkom dat u zaken belooft die u niet kunt waarmaken. Dat geldt voor uzelf, maar ook voor de dienstverleners die u inzet. Want voordat u het weet, is uw beoogde onderscheidend vermogen een tegenvaller voor uw klanten. En uiteindelijk dus voor u. ¶

LinkedInDelen