Automatisering is de sleutel tot tevredenheid

Het aantal online aankopen stijgt jaar na jaar. Hiermee neemt het belang van een goede logistieke afhandeling van de e-commerce-aankopen toe – en dus ook het belang van vervoerders. Want de ontvanger wordt steeds mondiger en stelt steeds hogere eisen. Hij wil inzicht in het totale bezorgproces en het liefst bepaalt hij wanneer hij het pakketje ontvangt. Maar hoe zorgt u ervoor dat de logistieke processen op orde zijn? En hoe creëert u controle en efficiency en voorkomt u problemen? Het antwoord ligt in een verregaande automatisering.

Het voeren van een foutloze administratie, een scherp voorraadbeheer en het verwerken van uw orders vergt veel tijd. Een gestroomlijnde automatisering van uw proces geeft u controle en overzicht en levert u tijdwinst op. Bovendien is het handmatig overtypen van klantgegevens in de verzendapplicatie – een foutgevoelig proces – niet meer nodig. Dit alles is gelukkig relatief eenvoudig bereikbaar.

Hoe maakt u werk van uw automatisering?
Allereerst dient u op zoek te gaan naar een goede vervoerder. Een vervoerder die past bij uw wensen en behoeften, maar zeker ook bij de wensen van uw klant.
In deze zoektocht hebt u genoeg keuzes, zoals:

  • Biedt de vervoerder avond- of zaterdaglevering?
  • Is afleveren bij de buren of bij een afhaalpunt mogelijk?
  • Bestaat de mogelijkheid om de zending te verzekeren?
  • Hoe is het retourenproces te regelen?

Na deze keuze kunt u samen met uw vervoerder bepalen hoe u optimaal aansluiting vindt op de processen van de vervoerder. Wat voor u de beste vorm van automatisering is. Wat voor verzendproces het meest efficiënt is, en wat de verschillende mogelijkheden zijn om uw proces te optimaliseren, zodat u fouten voorkomt en tijd bespaart. Hiervoor zijn diverse softwareoplossingen beschikbaar, variërend van software-oplossingen van uw vervoerder zelf, tot standaard-oplossingen in e-commercepakketten. Maar ook plug-ins die u integreert in uw webshopsoftware, ERP- of boekhoudpakket.

Wat doen deze systemen?
Een automatiseringssysteem helpt u niet alleen om uw proces te optimaliseren; het bespaart u ook veel tijd en kosten ten opzichte van het handmatig invoeren van zendingen. Want via één systeem beheert u de bestelling van uw klant van a tot z. Van het beheren en volgen van uw zending, een e-mail of sms-notificatie naar uw klanten tot aan het printen van de adreslabels. Op basis van de door u gekozen vervoerder maakt het systeem de juiste labels aan. Daarnaast zijn sommige systemen in staat om meerdere vervoerders aan te sturen en kunt u uw zendingen koppelen aan de vervoerder van uw keuze. Wanneer u een andere vervoerder kiest, hoeft u dus niet uw software aan te passen.

Een paar voorbeelden van softwarepakketten en plugins
Er zijn diverse softwarepakketten beschikbaar voor webshops. Een van de meest gebruikte is Magento. Dit opensource e-commercepakket biedt u volledige controle over het ontwerp, de inhoud en de functionaliteit van uw webshop. Via het administratiepaneel beheert u uw hele webshop, van SEO tot aan productbeheer, verkoopbeheer en verzendlabels. Ook op het gebied van plugins zijn er veel varianten beschikbaar – bijvoorbeeld Paazl of Transsmart – die u kunt toevoegen aan uw webshop-, ERP- of boekhoudsoftware. Deze plugins kennen doorgaans ruimere mogelijkheden om uw webshop aan uw distributeur of vervoerder te koppelen dan bijvoorbeeld de standaardfunctionaliteit in Magento.

Laat u goed informeren over uw gewenste pluginInformeer, voordat u een plugin koopt, goed naar welke producten en diensten u precies kunt afnemen van de diverse vervoerders. Zo biedt de standaardplugin van Magento uitsluitend de mogelijkheid om via DHL Express Time Definite – oftewel tijdskritieke zendingen – te versturen, terwijl u met de Paazl-plugin zowel Time Definite- als Day Definite-zendingen kunt versturen. Voor aanschaf kunt u het best even overleggen met uw huidige vervoerder over welke plugin of welk softwarepakket het meest geschikt is voor uw specifieke situatie.

LinkedInDelen