Aandacht voor online veiligheid betaalt zich uit

Online betalen is ooit ontstaan als de perfecte methode om mensen te beschermen tegen zakkenrollers. Helaas hebben ook criminelen hun weg gevonden in het online betalingscircuit. Want net als in de offlinewereld geldt de regel: waar geld is, zijn criminelen. Omdat de kans dat u en uw klanten slachtoffer worden groeit, is het de hoogste tijd om maatregelen te nemen. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant van uw webshop.

Twijfel over de veiligheid van een webshop is een van de belangrijkste redenen voor een consument om niet online te kopen. Zo blijkt uit recent onderzoek dat 84% van de consumenten bezorgd is over het versturen van persoonlijke informatie via webwinkels. En slechts een op de drie klanten gelooft dat de meeste websites veilig genoeg zijn. Dat is een daling van 11% ten opzichte van twee jaar geleden. Vertrouwen bieden aan de consument moet dan ook de prioriteit zijn van elke webwinkelier. Terwijl de meeste grote webwinkels hun zaken goed op orde hebben, geldt dit niet voor veel kleine webshops. Zij vinden het vooral lastig om te bepalen waar ze moeten beginnen op het gebied van veiligheid.

De juiste veiligheidsmaatregelen
Om uw klant een onbezorgde shopervaring te bieden, moet u werk maken van zowel de voor- als de achterkant van uw website. De voorzijde betreft vooral het imago van uw webshop. Het hebben van het juiste keurmerk is hierbij van belang, evenals positieve mond-tot-mond-reclame. Vooral via social media. Met deze zaken draagt u fors bij aan het vertrouwen van de klant.

Naast een vertrouwenwekkende voorkant is een goed georganiseerde achterkant van uw site minstens zo belangrijk. Het is raadzaam om de volgende aandachtspunten in acht te nemen.

1. Identiteitscontrole
Om internationaal succes te boeken, is het van groot belang dat u het vertrouwen wint van de buitenlandse klant. Uit onderzoek van de Europese Unie blijkt namelijk dat angst voor oplichting het voornaamste struikelblok is voor een aankoop over de grens. Gelukkig wordt fraude marktbreed aangepakt, maar met een veilig betaalplatform zet u zelf ook een grote stap. Zo biedt een techniek als 3D Secure een betrouwbare omgeving voor creditcardbetalingen. Hierbij dient een koper zich eerst te identificeren voordat hij een creditcard kan gebruiken. Een veilig idee voor zowel u als de consument.

2. Regels en filters
Denk goed na over de regels en filters voor het blokkeren van een transactie. Per betaalmethode en webshop worden hier vaak verschillende eisen aan gesteld. Daarnaast kunt u zelf bepalen wanneer u gewaarschuwd wilt worden door uw fraudemanagementsysteem. Belangrijk is ook dat u regelmatig de actuele eisen en wetgeving in de gaten houdt. E-commerce is immers een dynamische markt die continu in beweging is.

3. Risicoberekening
Als uw fraudedetectiesysteem iets verdachts vindt, is het van belang om hiervan een goede risicoberekening te maken. Kijk hierbij kritisch naar de betreffende bestelling en transactie. Het is verstandig om de bestelling niet direct te verzenden als deze is geplaatst vanuit een vreemd e-mailadres. Dit geldt ook als een betaling al enkele malen mislukt is, terwijl het pakketje afgeleverd moet worden in het buitenland. Als u het wel vertrouwt, kunt u er ook voor kiezen om de transactie toch door te laten gaan, bijvoorbeeld via een andere betalingsprovider.

4. Wet- en regelgeving
Het is raadzaam om een partner te zoeken die bekend is met de wet- en regelgeving omtrent de veiligheidsissues, zoals de PCI-norm. Deze norm legt vast welke klantgegevens u mag bijhouden en welke vernietigd moeten worden. Daarnaast kan deze partner u helpen met de wetgevingen vanuit creditcardmaatschappijen en met het 3D-secureprotocol.

Wees alert, voorkom fraude
De belangrijkste tip voor alle webwinkeliers? Gebruik uw gezonde verstand. Want een gewaarschuwd mens telt voor twee. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak ook niet waar. Onderstaande zaken zijn niet per definitie frauduleus, maar vragen wel extra alertheid van u.

  • Er worden meerdere orders onder dezelfde naam en met verschillende kaartnummers besteld.
  • Een klant neemt na een online aankoop contact met u op om het afleveradres te wijzigen.
  • Een klant bestelt iets en wil de goederen direct afhalen, omdat hij toevallig net in de buurt is.
  • Een klant vraagt vlak voor de uitlevering van het product om een refund, bijvoorbeeld wegens een vakantie of verkeerde bestelling.

Kortom …
De moraal van bovenstaande punten? Zorg dat de achterkant van uw webshop net zo goed georganiseerd is als de commerciële, gebruiksvriendelijke voorkant. En wees niet naïef, maar zoek de juiste partner die u ondersteunt op het gebied van betalingsbeveiliging. Een gerust gevoel voor zowel u als uw klant. ¶

Vijf vragen over online veiligheid
E-Commerce Magazine vroeg Ray Bak van Ogone, wereldwijd aanbieder van online betaaldiensten, naar zijn visie op online veiligheid.

Wat betekent online veiligheid voor jou?
Online veiligheid betekent het creëren van de juiste balans tussen de voor- en achterkant van je webshop. Aan de voorkant zijn snelheid en gemak belangrijk. De consument moet bijvoorbeeld zijn favoriete betaalmethode kunnen kiezen. De technische beveiligingsmaatregelen – aan de achterkant – zijn niet altijd even comfortabel voor de klant, maar wel essentieel. Zorg dat je de achterdeur niet wagenwijd openzet voor internetcriminelen. Het is de kunst om de juiste balans te vinden tussen deze essentiële maatregelen enerzijds en het gebruiksgemak voor de klant anderzijds.

Wat is de meest gemaakte fout van webwinkeliers?
De meest gemaakte fout is dat veel webwinkeliers denken: dat overkomt mij niet. Vooral kleine e-tailers hebben de opvatting dat online criminaliteit zich alleen richt op de grote spelers. Helaas moet ik ze uit die droom halen.

Wat is de beste tip die je webwinkeliers kunt meegeven?
Een cliché, maar echt waar: voorkomen is beter dan genezen. Want áls er sprake is van fraude, dan is de schade direct aanzienlijk. Met alle gevolgen van dien.

Wat is de grootste uitdaging voor webwinkeliers op het gebied van veiligheid?
De klant is tegenwoordig altijd en overal online en vraagt steeds meer van een webshop. De innovaties in e- en m-commerce gaan dan ook in sneltreinvaart. Voor webshops is het de uitdaging om hierin mee te gaan, terwijl ze ook de veiligheid en betrouwbaarheid van hun webshop waarborgen. Want voor cybercriminaliteit geldt hetzelfde als voor zakkenrollers: je kunt je er goed op voorbereiden en de juiste maatregelen nemen, maar 100% veiligheid is niet te garanderen.

Op welke trends qua veiligheid kunnen webwinkeliers zich voorbereiden?
Nederland telt inmiddels een enorm aantal mensen met een smartphone. Voor webwinkeliers zijn dit allemaal potentiële klanten. Uit recent onderzoek van Sharewire blijkt dat er nu al 10% van de klanten via zijn mobiel op een webshop komt. Wij verwachten dat dit aantal in de toekomst enorm toeneemt. De huidige, en zeker nieuwe generaties zullen steeds meer bekend worden met de ‘digitale portemonnee’. Partijen als PayPal, Google en Amazon zijn daar nu al mee bezig, en ik verwacht dat er nieuwe spelers bij komen op dit gebied. Snelheid, gemak en betrouwbaarheid zullen niet langer een uitdaging zijn, maar een absolute must.

LinkedInDelen