Het voordeel van internationale pakketdiensten

Bij de Nederlandse grens begint de rest van de wereld. Een wereld vol zakelijke kansen die u kunt benutten zonder ook maar één buitenlandse winkel te openen. De essentie van e-commerce is immers dat de wereld aan uw voeten ligt vanuit één centraal punt. Want het enige wat daadwerkelijk de deur uit gaat, zijn uw producten. Maar hoe zorgt u ervoor dat deze bestellingen zo snel en correct mogelijk aankomen bij uw buitenlandse klanten?

De internationale e-commerce-markt bloeit. Zeker binnen de Europese Unie, waar grote kansen liggen voor u als Nederlandse aanbieder. De markt in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Zweden is namelijk veel groter dan in ons land. Zo bedroeg de omzet van Duitse webwinkels vorig jaar 22 miljard euro, tegenover 6,4 miljard euro voor de Nederlandse e-commerce-markt.

Internationale e-commerce wordt steeds aantrekkelijker    
Als u met succes een plaats op een buitenlandse markt weet te veroveren, ziet u ongetwijfeld een forse omzetstijging tegemoet. Een mooie, maar niet te onderschatten uitdaging. U betreedt immers een onbekende markt waar andere wetten en regels gelden. Gelukkig vervagen binnen de Europese Unie niet alleen de fysieke grenzen, maar lossen ook de praktische belemmeringen voor internationaal zakendoen gestaag op. Zo is de Europese Commissie van plan om een uniforme wet voor internationale e-commerce te introduceren. Het doel: de Europese consument meer zekerheid en duidelijkheid bieden als hij bestelt bij een buitenlandse leverancier.

Een landelijk of centraal magazijn?
De Europese Unie richt de wetgeving optimaal in voor internationale kopers en het is aan u om hetzelfde te doen met de pakketbezorging. Want ondanks de grote afstand moet de bestelling natuurlijk wel aankomen bij uw klant. Dit vraagt om een pakketdienst die bestellingen betrouwbaar vervoert naar uw buitenlandse klant. Voor sommige bedrijven is de oplossing op dit punt eenvoudig. Zij houden decentrale warehouses aan in het desbetreffende land en gebruiken een lokaal pakketbedrijf voor de bezorging. Daarmee kunnen ze de plaatselijke markt direct bedienen. Aan dit gemak hangt wel een prijskaartje, want u moet zowel medewerkers als panden ter beschikking hebben in het buitenlandse afzetgebied. Reden voor veel webwinkels om hun internationale pakketten centraal te versturen vanuit het Nederlandse magazijn. Dat bespaart immers veel tijd, moeite en geld.

Een laagdrempelige bezorging dankzij een fijnmazig netwerk
Als u internationale pakketten centraal vanuit Nederland wilt verzenden, moet dit uiteraard wel ondersteund worden door uw pakketdienst. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Ten eerste moet de Nederlandse vervoerder over een uitgebreid bezorgnetwerk beschikken in het desbetreffende land. En hoe fijnmaziger zijn netwerk van bezorg- en afhaallocaties, des te laagdrempeliger de bezorging wordt voor de klant. Reden voor veel pakketdiensten om fors te investeren in hun buitenlandse netwerken.

Een centrale aanpak
Naast een goede en klantgerichte bezorging is ook een vlekkeloze afhandeling van retouren vereist. Retourlogistiek is essentieel voor uw dienstverlening en mag niet onderschat worden. De retourstroom kan namelijk groot zijn, omdat de consumentenbescherming in sommige landen nog strikter is dan in Nederland. Dit maakt het op het eerste gezicht lastig als u alle internationale klanten vanuit uw Nederlandse hoofdvestiging bedient. Maar schijn bedriegt, want een centrale aanpak is wel zo overzichtelijk. U doet immers zaken met slechts één vervoerder, via één contactpersoon en met één factuur. En als die pakketdienst internationaal dezelfde dienstverlening, betrouwbaarheid en bezorgkwaliteit biedt als in Nederland, hebt u minder zorgen.

Internationale retouren in ontwikkeling
TNT Post Pakketservice ziet het aantal pakketten naar het buitenland stijgen. Steeds meer Nederlandse webshops verleggen hun grenzen en verzenden wereldwijd. Daarmee veranderen ook de behoeften en wensen van de webshops en hun ontvangende klanten, met name op het gebied van retourlogistiek. TNT Post Pakketservice speelt in op deze toenemende vraag naar internationale retouren en werkt momenteel aan een nieuwe oplossing om retourzendingen vanuit het buitenland naar Nederland nog gemakkelijker te maken. ¶

 

Case Quooker

Lean-and-meanconcept met een Europese dekking
Quooker, leverancier van kokendwaterkranen, is een voorbeeld van een bedrijf dat bewust kiest voor een centrale aanpak met één internationaal opererende pakketdienst. Het bedrijf heeft een webshop voor de verkoop in Groot-Brittannië en hanteert ook klassieke verkoopkanalen. Zo heeft Quooker eigen verkoopvestigingen in diverse Europese landen, waaronder Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Via die adressen levert het aan keukenspecialisten en overige eindleveranciers in het desbetreffende land. Voor de meeste Europese landen vinden de logistiek en orderhandling echter geheel vanuit de Nederlandse hoofdvestiging plaats. “Het is een lean-and-meanconcept”, legt Quooker-eigenaar Walter Peteri uit. “De buitenlandse telefoonnummers zijn doorgeschakeld naar ons hoofdkantoor in Ridderkerk. Daar beantwoordt een medewerker de telefoontjes in de juiste taal. Ook faxbestellingen komen via internet in Ridderkerk terecht. Vervolgens versturen we de bestellingen vanuit ons centrale magazijn met TNT Post Pakketservice rechtstreeks naar de buitenlandse klant.”

Alles in eigen hand vanuit één plek
Het lean-and-meanconcept van Quooker lijkt duur, maar het tegendeel is waar, stelt Peteri. “Het prijsverschil met de lokale pakketdiensten in de landen is gering. En via deze constructie houden we alles in de hand vanuit één plek. Dat gemak en overzicht tellen voor ons zwaarder dan hyperconcurrerende tarieven. Daarnaast houden we het graag betrouwbaar en degelijk. Bovendien: als we voor elk Europees land een lokale pakketdienst zouden inschakelen, besparen we nauwelijks kosten. Sterker nog: dan zouden we ook buitenlandse magazijnen moeten huren. En die kosten zullen alsmaar stijgen, want we willen ook in andere Europese landen actief worden. Met onze huidige oplossing kan dat geheel vanuit Ridderkerk. De plek waar voor ons de rest van de wereld begint.”

LinkedInDelen