Europees e-succes vraagt om een geïntegreerde aanpak van e-fulfilment

Europa wil steeds meer een geoliede eenheid vormen. Maar de praktijk leert dat Europese landen op veel vlakken nog lang niet één zijn. Bij het voeren van een internationaal en efficiënt e-commerce-model bijvoorbeeld. Dat vraagt meer van u dan slechts het vertalen van uw website. U dient voor elk land waarop u zich richt uw hele e-fulfilmentketen onder de loep te nemen. Het goede nieuws? Zodra uw hele keten is afgestemd op uw internationale business, hebt u een grote stap gezet richting Europees succes. Want e-fulfilment bepaalt grotendeels de meerwaarde van de logistieke keten en is cruciaal voor uw internationale concurrentiepositie.

Voordat we ons richten op internationale e-commerce, is het zinvol om eerst de e-fulfilmentketen helder in beeld te brengen. De Europese Commissie omschreef het begrip in 2005 als volgt: e-fulfilment is het deel van e-commerce dat zich richt op het efficiënt en effectief integreren van processen, activiteiten en functies in de backoffice van een bedrijf. Van orderontvangst tot en met de aflevering. S&H, al sinds 1996 actief in de e-commerce-branche, benadert e-fulfilment ruimer, namelijk inclusief de aftersales en retourenstroom.

Samenwerking om kosten en service te beheersen
De Europese Commissie stelt ook dat internationale samenwerking tussen overheden, maar ook tussen de dienstverleners in de e-fulfilmentketen noodzakelijk is om succesvol Europees fulfilment mogelijk te maken. In deze visie kan S&H zich uitstekend vinden. Want alleen door samen te werken kunt u uw operationele fulfilmentkosten beheersen en de kwaliteit van uw service verhogen. Op het gebied van IT, organisaties, logistiek, maar ook van cultuur en belastingwetgeving. Zaken die de drempel om tot betaalbaar en efficiënt fulfilment te komen, verhogen.

Systeemintegratie is een vereiste
Als e-tailer kunt u zelf ook de kans op succes een boost geven. Namelijk door een internationaal georiënteerde fulfilmentpartner in de hand te nemen. Een partij die oog heeft voor de verschillende verwachtingspatronen bij buitenlandse doelgroepen en daar zijn automatisering, systemen en procedures op ingericht heeft. Van bestelmethoden, voorraadbeheer en verzendgereed maken tot uitlevering en klantenservice. Zaken die internationaal naadloos op elkaar moeten aansluiten en vragen om een geïntegreerde totaaloplossing en state-of-the-artsoftware. Een aanpak waarmee u zich centraal kunt richten op uw business. Deze werkwijze is in veel gevallen voordeliger dan dat u fysiek aanwezig bent in elk land.

Richt uzelf op grote afzetvolumes
Internationale business-to-business-modellen zijn, mede vanwege de hogere omzet- en commerciële waarde, relatief eenvoudig winstgevend vanuit Nederland te realiseren. Voor business-to-consumer-modellen ligt dat echter anders. Daarom is het raadzaam om bij uw eerste internationale stap te focussen op de grotere Europese landen. Want pas bij aanzienlijke aantallen per land worden de verzendtarieven aantrekkelijk. Naarmate de afstand tot Nederland toeneemt, nemen transportkosten en -tijd namelijk onevenredig sterk toe. Terwijl het pas bij grote volumes interessant is om een constructie op te zetten die uitlevering vanuit Nederland wel concurrerend maakt ten opzichte van nationale concurrenten. Of u moet natuurlijk een zeer onderscheidend aanbod hebben, waar internationaal veel vraag naar is en waarbij de koper de extra verzendkosten en -tijd voor lief neemt.

Bestemming Prijs Transporttijd
Nederland € 4,48 1 dag
Engeland € 14,94 2 tot 3 dagen
Frankrijk € 14,94 2 tot 4 dagen
Italië € 18,46 3 tot 5 dagen
Portugal € 36,09 3 tot 5 dagen

Bovenstaand voorbeeld toont de transporttijd en -kosten voor een pakket van 4 kg.

Ontwijk de drempels: kies de juiste logistieke partner
Zoals u leest, hangt de winstgevendheid van uw internationale e-commerce af van veel aspecten. Van uw doelgroep en de aard van uw orders tot de af te leggen afstand en de communicatiewijze met uw internationale klanten. Door deze complexiteit zullen met name de effectiviteit, de inzichtelijkheid en de systeemintegratie van uw e-commerce-keten het succes bepalen. Dit vraagt om een hoogwaardige open databasestructuur en voldoende data-integriteits­garanties. Daarmee kan informatie snel en sluitend worden uitgewisseld tussen de verschillende partners in de e-fulfilmentketen zonder dat daar extra kosten en foutkansen door ontstaan.

Internationale kennis en ervaring telt!
Traditionele warehousers zijn niet geschikt om uw e-commerce internationaal uit te rollen. Selecteer daarom zorgvuldig uw partner en kijk verder dan zijn omvang en reputatie. Kortom, kies een partij met kennis van zaken en internationale e-fulfilmentervaring. Iemand die de kansen en bedreigingen kent in het buitenland. Want alleen dan kunt u de Europese markt benaderen zoals het hoort: als een eenheid. ¶

 

Internationale e-commerce vraagt om een geïntegreerde aanpak van uw fulfilment.
Daarnaast dient u rekening te houden met de volgende aspecten:

  • Vertrouwen. Vertrouwen is cruciaal in e-commerce. De inrichting van uw backoffice speelt daarbij een belangrijke rol. Ook is het raadzaam om u aan te sluiten bij een landelijk keurmerk, zoals Thuiswinkel.org. Houd er rekening mee dat dit gepaard gaat met extra kosten en administratie.
  • Betalingsvoorkeuren. Elk land heeft zijn eigen betaalwijzen en -voorkeuren. Zo hanteren sommige landen geen creditcards, maar alleen remboursleveringen en cheques. Het operationele betalingsaspect is prima in te richten via een internationale payment-serviceprovider.
  • Track-and-trace. De traceerbaarheid van leveringen is niet overal zo inzichtelijk als in Nederland. In veel landen verloopt dit via meerdere schakels en is er geen realtime informatie. Sommige internationale distributeurs hebben dit wel goed geregeld, maar vragen een hoge prijs.
  • Meervoudige aanbiedingen. In Nederland wordt een zending vaak meerdere keren aangeboden als de ontvanger niet thuis is. Dit is niet overal zo. Ook zijn afhaaladressen in veel landen minder goed bereikbaar dan in Nederland.
  • Klantenservice. Het is belangrijk om klanten in hun eigen taal aan te spreken, zeker als het gaat om service. Vaak is het pas aantrekkelijk om hierin te investeren, als uw omzet in een bepaald land aanzienlijk is.
  • Retouren. Een snelle, betaalbare uitlevering is al een uitdaging, laat staan het verzorgen van een internationaal retourtraject. De meeste vervoerders bieden wel een retouradres per land, maar vragen hier een hoge prijs voor, terwijl de retourverzending al gauw 1 à 2 weken vraagt.
  • Bescherming persoonsgegevens. Elk land heeft zijn eigen wetgeving omtrent de privacy van persoonsgegevens. Houd rekening met deze verschillen, met name als u per land een consumentenkeurmerk wilt voeren.
  • Belastingen. Hoe meer internationale activiteiten u ontplooit, des te meer rekening u moet houden met landelijke belastingregistraties en verplichtingen.
LinkedInDelen