Wereldwijd groeien? Bied uw klant zijn vertrouwde betaalomgeving!

Elk land heeft zijn eigen lokale betaalmethodes. En dat kan u enkele uitdagingen opleveren, zodra uw ambities naar het buitenland worden verlegd. Een voorbeeld: maar liefst 60% van alle e-commerce-transacties tussen EU-lidstaten en het Verenigd Koninkrijk gaat niet door. De reden is dat de merchant niet verzendt naar het land van de klant omdat hij niet de juiste middelen biedt om over de grenzen heen te betalen. Hieruit kunnen we een belangrijke conclusie trekken: bied uw buitenlandse klant de betaalmethode die hij wenst, zodat hij zich thuis voelt in uw webwinkel. Met een hogere conversie voor u als resultaat.

Zoveel mensen, zoveel wensen. In sommige landen zweert men bij creditcards of acceptgiro. Elders betalen mensen alleen online als ze de vertrouwde internetbankieromgeving zien, zoals iDeal. En weer anderen verkiezen de zekerheid en snelheid van hun PayPal-account. In totaal zijn er meer dan veertig internationale en lokale betaalmethoden. Aan u om de juiste mix van betalingsmethoden aan te bieden. Want als klanten kunnen kiezen uit meerdere betaalmethodes, is de kans groter dat ze overgaan tot aankoop. Kortom: meer betaalmethoden leidt tot meer inkomsten. Enerzijds omdat kopers een aankoopproces succesvol en op de gewenste manier kunnen afronden. Anderzijds omdat deze kopers vertrouwd raken met uw winkel, en eerder zullen terugkomen voor een herhalingsaankoop.

Een vertrouwde omgeving dankzij multi-currency-diensten
Naast het aanbieden van de juiste betaalmethoden zijn er nog meer mogelijkheden om een vertrouwde omgeving te realiseren voor uw buitenlandse bezoekers. Bijvoorbeeld door uw betaalpagina in verschillende talen te presenteren. Daarnaast is het zeer wenselijk als uw doelgroep in zijn eigen valuta kan betalen. Een goede oplossing hiervoor zijn de multi-currency-diensten, die worden aangeboden door payment-serviceproviders als Ogone. Hiermee kunnen uw klanten in hun eigen valuta betalen zonder dat u een bankrekening in het land hoeft te openen. Uw Nederlandse bank kan u, dankzij hun internationale netwerk, verder helpen. Het enige wat ú hoeft te doen is de multi-currency-dienst activeren. Vervolgens verloopt het betaalproces zoals altijd. Bij een betaling in vreemde valuta worden de transactieparameters opgestuurd naar de payment-serviceprovider. Deze past de dagkoers van de munt toe op de betaling. Daarna gaat het bedrag naar de financiële instelling die de betaling autoriseert.

Dynamic Currency Conversion
Een meer geavanceerde dienst is Dynamic Currency Conversion (DCC). Met DCC kunt u het bedrag omzetten naar de valuta van uw buitenlandse markt, maar kunt u de producten ook prijzen in uw eigen valuta. Zo geeft u de creditcard-bezitter de keuze om te betalen in zijn eigen vertrouwde valuta of in die van u als winkelier. Hij kan vervolgens via twee manieren betalen:

  1. Als uw klant ervoor kiest om in zijn vertrouwde valuta te betalen, wordt de transactie in zijn munteenheid geautoriseerd. De getoonde kosten vormen dan het bedrag dat hij daadwerkelijk betaalt. Vervolgens wordt de transactie in uw valuta vereffend. Deze methode biedt de koper eenvoud en zekerheid.
  2. De koper kan er ook voor kiezen om in uw valuta te betalen. In dat geval worden alle processen van de transactie, zoals de autorisatie en de vereffening, in uw munteenheid uitgevoerd.

DCC: voordeel voor u en uw klant
Als u DCC hanteert, levert dit voordeel op voor zowel u als uw klant. De klant profiteert van een veilige en overzichtelijke aankoop in zijn vertrouwde valuta, terwijl u meer controle en toestemming krijgt voor de autorisatie. Bovendien loopt u geen risico op negatieve veranderingen in wisselkoersen. En minstens zo belangrijk: met DCC spreekt u een groter, internationaal publiek aan. Uw klantenkring zal dus groeien, evenals de klanttevredenheid.

Centraal beheer van verschillende internationale vestigingen
Een internationale payment-serviceprovider biedt voldoende mogelijkheden om buitenlandse betalingen in verschillende vormen te accepteren, maar ook om lokale vestigingen van een internationale webwinkel van de gerichte service te voorzien. Een internationale onderneming met meerdere filialen kan kiezen voor een gecentraliseerd of gedecentraliseerd beheer van de betalingen. Elk filiaal kan dan over een gepersonaliseerde toegang tot het betalingsplatform beschikken, terwijl het hoofdkantoor een globale toegang behoudt. Ray Bak van Ogone licht toe: “Ons platform beschikt over vele betaalmethodes. Sommige zijn landspecifiek, andere worden wereldwijd geaccepteerd. Daarmee komen we tegemoet aan de groeiende behoefte van de klant om te betalen in zijn vertrouwde omgeving en in zijn eigen valuta. Dit betaalt zich uiteindelijk uit in meer conversie.” ¶

LinkedInDelen