Maak de grote stap naar het buitenland kleiner

Nederland telt 16 miljoen potentiële klanten, maar voor sommige e-tailers is dit niet voldoende. Logisch, want de wereld telt ruim tweehonderd landen, terwijl internet geen grenzen kent. Dat maakt e-commerce tot de ideale branche om uw geluk ook in het buitenland te zoeken. Toch vraagt het openen van een webwinkel in het buitenland om wat denkwerk. Er gelden andere wetten en regels en er is sprake van cultuurverschillen en taalbarrières. Daarom is het slim om een tussenstap te maken. Een geschikt gebied hiervoor is Vlaams België, omdat hier 60% van de Nederlandssprekende Belgen woont. Toch vraagt uw website ook voor dit gebied enkele aanpassingen om succesvol te zijn.

Waarom een webwinkel starten in België?

  • De omzet van de Belgische e-commerce-branche is, ondanks de crisis, gegroeid in 2009.
  • Een Nederlandstalige website is goed te begrijpen in Vlaams België.
  • De Belgische wetgeving rondom de bedenktermijn van consumenten is versoepeld. Voorheen moest een webwinkelier zeven dagen bedenktijd geven aan de consument voordat hij geld mocht innen. Dit is verlengd naar veertien dagen. Deze wet gold al langer in de rest van Europa.
  • De cultuurverschillen tussen Nederland en België zijn kleiner dan tussen Nederland en andere landen.
  • Opereren in een euroland is makkelijker dan in een niet-euroland.

E-commerce-omzet België stijgt
Uit onderzoek van de Belgische online-betaalspecialist Ogone blijkt dat de e-commerce-omzet van België in 2009 705 miljoen euro bedroeg. Dit is 20% meer dan in 2008. De online betalingen stegen afgelopen jaar met 31% tot 8,4 miljoen. Dit geld werd vooral besteed aan boeken, cd’s en dvd’s, reizen, kleding en bioscoopkaarten. Daarnaast telde België in 2009 ook zo’n 2250 webwinkels en steeg het aantal Belgen dat online shopt met 78,5% ten opzichte van 2008. Kortom: reden genoeg om een webwinkel in België te openen. Zeker omdat er nog volop rek zit in de Belgische e-commerce-markt. Belgen doen 50% van de online aankopen nu namelijk nog in het buitenland, omdat het aanbod in hun eigen land nog niet zo groot is.

Welke bedrijven gingen u voor in België?
Een goed voorbeeld van een webwinkel die een ‘.be-shop’ heeft geopend is Elektrokoopjes. Deze onderneming startte in 2005 in Nederland met de online verkoop van elektronica. Vanwege de groeiende prijsverschillen tussen Nederland en België opende Elektrokoopjes begin 2009 een fysieke winkel en een webshop in België. Directeur Jan-Harmen Akkerman van Elektrokoopjes.nl: “België is een goede eerste stap naar het buitenland. Je moet er wel rekening mee houden dat het niet alleen een kwestie van je concept kopiëren is. Er komt veel meer bij kijken. Het belangrijkste is om je te verdiepen in je doelgroep. Leer de Belgen, hun cultuur en hun mentaliteit goed kennen.”

Ook Kieskeurig.nl startte vrij snel met een Belgische variant. In de beginjaren was Kieskeurig.be nog een re-direct naar Kieskeurig.nl, maar sinds 2008 is de .be-extensie een feit. Evenals een sales- en marketingafdeling voor België. Volgens Sarah Owsik, manager van Kieskeurig.be, zijn Belgen nog lang niet zo ver als Nederlanders op het gebied van e-commerce. “Nederlanders kunnen in België goed profiteren van hun opgebouwde kennis.”

Betalen op zijn Vlaams
Als u de Belgische markt betreedt en het ver­trouwen van de Belgische consument wilt winnen, is een gangbaar betaalsysteem voor België van belang. Ook het Nederlandse iDeal is niet geschikt, omdat Belgische banken dit systeem niet gebruiken. Onze zuiderburen gebruiken wel PayPal, net als wij Nederlanders. Daarnaast kunt u buitenlandse klanten natuurlijk de mogelijkheid bieden om geld over te maken op uw Nederlandse rekening. Vermeld dan wel uw IBAN- en BIC-nummer. Zonder deze codes is een overschrijving vanaf een buitenlandse rekening naar uw Nederlandse rekening niet mogelijk.

Zorg voor een nationale uitstraling
Om vertrouwen te winnen is het ook belangrijk dat uw webwinkel een nationale uitstraling heeft. Zorg daarom voor een perfecte vertaling van uw webteksten. Houd er rekening mee dat Vlamingen andere afkortingen en termen gebruiken, ook op het gebied van betaalmogelijkheden. Enkele voorbeelden van Vlaamse termen:

  • proton = chippen
  • geld afhalen = pinnen
  • overschrijving = acceptgiro

Het is dus verstandig om een Vlaming uw website te laten controleren. De Belgische consument krijgt ook meer vertrouwen in uw zaak als er Belgische contactgegevens op uw site staan. “Daadwerkelijk een vestiging hebben in België is de meest ideale situatie”, vertelt Sarah van Kieskeurig.be. “Wij begonnen met een Nederlands callcenter voor Belgische klanten, maar we hadden al snel door dat een Vlaams callcenter meer conversie oplevert. Een Belg doet liever geen aankoop bij een Nederlandse webshop. U moet uw webshop echt als een Belgisch bedrijf presenteren”, aldus Jan-Harmen van Elektrokoopjes.

Belgen in de omgang
Een veelgemaakte fout is om een Belg als een Nederlander te beschouwen. Belgen stellen zich bijvoorbeeld bescheidener op dan wij. En ondanks het goede imago dat we bij de Belgen hebben op zakelijk vlak, vinden ze ons vaak te direct, pusherig, brutaal en soms zelfs arrogant. Wees daarom gereserveerd als u in contact staat met een Belgische klant en spreek hem altijd aan met ‘u’. Daarmee geeft u hem een blijk van respect. Iets wat onze zuiderburen zeer waarderen.

Ken de spelregels van het land
Naast de cultuur- en omgangsverschillen moet u uiteraard rekening houden met de Belgische regels voor het starten van een webwinkel. Deze regels behoren tot de Europese regelgeving en sluiten in grote lijnen aan bij de voorschriften die we in Nederland kennen. Houd wel rekening met de Belgische meldingsplicht voor werknemers bij buitenlandse werkgevers die tijdelijk of deels in België gaan werken. Deze aanmelding kunt u doen bij Limosa (meer informatie vindt u op www.limosa.be). Wanneer u vanuit Nederland zakendoet en geen personeel in België hebt, hoeft u zich niet aan te melden. Tenzij u voor meer dan € 35.000,- per jaar aan Belgische klanten verkoopt.


Stimuleer de plaatsing van reviews
Een Belg wil vertrouwen, terwijl een buitenlandse site juist argwaan kan wekken. Om vertrouwen te winnen, is het verstandig om reviews van Belgische consumenten over uw winkel en producten te plaatsen. De mening van anderen telt in elk land. Stimuleer uw klanten door ze te belonen voor het schrijven van een review. Ook is het slim om bij de verzending van producten een review-flyer mee te sturen. Vraag in de flyer aan uw klant om na aankoop een review over het product op uw site te plaatsen.


Tips voor het starten van een webwinkel in België

  • Registreer een .be-domeinnaam, zodat zoek­machines denken dat u in België gevestigd bent. Zo haalt u het maximale uit de zoekmachine-optimalisatie.
  • Verbeter uw vindbaarheid op Google door Belgische links te plaatsen op uw Belgische webshop.
  • Neem een Belgische salesmanager in dienst. Hij weet hoe hij de doelgroep moet benaderen. Bovendien kopen Belgen liever van hun landgenoten.
  • Belgen zijn minder vertrouwd met online kopen dan Nederlanders. Benadruk daarom de betrouwbaarheid en veiligheid van uw webshop, bijvoorbeeld via de Belgische kwaliteitslabels BeCommerce en het UNIZO-e-commercelabel.
  • Uw verzendkosten stijgen als u producten in België levert. Voorzie België daarom van afhaalpunten. Dit werkt bovendien laagdrempelig.
  • Wees duidelijk over de aflevertijden. Mensen komen niet snel terug op uw site als ze langer dan de afgesproken tijd op hun product hebben gewacht.
  • Bereken in eerste instantie Nederlandse btw aan Belgische klanten. Verkoopt u jaarlijks meer dan € 35.000,- aan Belgische klanten, breng dan Belgische btw in rekening. Dit drempelbedrag verschilt voor Nederland per EU-land.
  • Als mkb’er kunt u subsidie krijgen op 50% van de gemaakte kosten voor ‘internationalisering’, tot maximaal 1 11.500,-. Controleer of u hiervoor in aanmerking komt via de PSB-test op www.evd.nl.
  • Win advies in bij het agentschap van het ministerie van Economische Zaken (EVD). Zij ondersteunen u bij internationaal ondernemen. ¶
LinkedInDelen