Hoe richt u uw webshop in op de buitenlandse markt?

Dankzij internet ligt de wereld aan uw voeten en is elk land een potentieel afzetgebied. Maar op welk gebied richt u zich? Alleen op Nederland, de Benelux, de hele Europese Unie of zelfs landen daarbuiten? Dit hangt natuurlijk vooral af van uw ambities. Maar voordat u de grens over gaat, dient u rekening te houden met diverse aandachtspunten. Net als in uw huidige markt. Want alleen aanwezig zijn is niet voldoende.

1. Open een lokaal domein met bijbehorende extensie
De eerste internationale stap is het openen van een lokaal domein in het beloofde land. Voorzien van een lokale extensie. Dat is een must om gemakkelijk gevonden te worden. Bovendien kunt u daardoor eenvoudig bezoekers herleiden naar hun land van herkomst en ze vervolgens informatie in hun taal bieden. Een lokaal domein met bijbehorende extensie is ook belangrijk voor AdWords-campagnes, waarbij u gebruikmaakt van een landingspagina. Kiest u er toch voor om een algemene domeinnaam te hanteren waarop al het bezoek binnenkomt? Dan is het raadzaam om direct op de homepage en eventuele landingspagina’s te vermelden in welke landen u levert. Dit voorkomt verlies van bezoekers die veronderstellen dat u niet in hun land levert.

2. Spreek de taal van uw inter­na­tionale doelgroep
Logischerwijs dient uw site vertaald te worden voor landen waarop u zich richt. Zo presenteert u zich als betrouwbare partij in dat land en verhoogt u de conversie. De vertaling geldt overigens niet alleen voor teksten van uw webwinkel, maar ook voor andere communicatievormen, zoals nieuwsbrieven, orderbevestigingen en uw helpdesk. Is het te veel werk om bijvoorbeeld uw hele productcatalogus in meerdere talen te vertalen? Begin dan met de vertalingen van de algemene teksten en buttons, zoals ‘bestellen’ en ‘in winkelmandje’. Vertaal de productinformatie pas zodra duidelijk is dat u hier (extra) omzet mee gaat halen.

3. Houd rekening met cultuur­verschillen
Zoveel landen, zoveel gedragskenmerken. Houd daarom rekening met cultuurverschillen. Want bepaalde producten verkopen in bepaalde landen beter dan elders, zeker als het gaat om modeartikelen. U kunt ook overwegen om per land een aparte webwinkel te openen met een toegespitst productaanbod en assortimentsindeling en met gerichte content. Om dergelijke wijzigingen succesvol door te kunnen voeren, is lokale kennis noodzakelijk. Zeker qua gebruik van symbolen, smaak en andere zaken die cultureel bepaald zijn. Daarnaast kan de invloed van feestdagen op het (online) koopgedrag van consumenten sterk verschillen per land.

4. Maak uzelf bekend en bemind in het buitenland
Net als bij offline marketing moet u ook bij online marketing zo dicht mogelijk op uw doelgroep zitten. Alleen dan kunt u inspelen op de lokale cultuur. Maak uzelf daarom zichtbaar op lokale websites, blogs en fora waar uw doelgroep zich bevindt. Als u zich met uw webshop richt op een land waar u nog geen naamsbekendheid geniet, bijvoorbeeld omdat u daar geen fysieke winkels hebt, besef dan dat u daar de zoveelste webshop bent voor de consument. U profiteert dan nog niet van een onderscheidend imago, zoals in markten waar u ‘offline’ wel goed zichtbaar bent. Kortom: richt uw (online) marketingactiviteiten eerst in op het opbouwen van uw imago.


Een ander land, een andere maat­voering
Bij internationale e-commerce is het aanbieden van sommige typen producten complexer dan andere. Kleding is een goed voorbeeld, omdat veel landen een andere maatvoering hanteren. Uiteraard kan dit probleem eenvoudig opgelost worden door per land een maattabel op te nemen.


5. Wel of geen lokale valuta tonen?

Uw bezoeker vindt het prettig en betrouwbaar als alle prijzen in zijn lokale valuta worden getoond. Maar net als het vertalen van teksten kost dit veel tijd. Zeker als uw assortiment en prijzen of de wisselkoersen regelmatig wisselen. U kunt er daarom voor kiezen om in eerste instantie uw klanten in niet-eurolanden prijzen te tonen in euro’s. Vervolgens kan een payment-serviceprovider de totaalprijs op de betaalpagina in de lokale valuta tonen. Als de omzet uit een bepaalde regio het rechtvaardigt, kunt u alsnog investeren in de vertoning van meerdere valuta’s op andere pagina’s.

6. Houd rekening met verschillende verzendkosten en levertijden
Vanzelfsprekend verschillen ook de verzendkosten en levertijd per land. Om tijdrovende vragen te voorkomen, is het slim om expliciete levertijden en verzendkosten te vermelden bij levering in het buitenland. Laat deze infor­matie op verschillende locaties in uw webshop terugkomen, zoals bij ‘veelgestelde vragen’ en ‘het winkel­mandje’. Krijgt de consument te maken met invoer­rechten? Ook daarover kunt u hem op voorhand infor­meren.

7. Creëer een centraal platform voor al uw afzetgebieden
Als u uw webwinkel internationaal wilt uitrollen, kunt u voor elk land een aparte webwinkel inrichten. Een andere oplossing is om een platform te implementeren waarmee u alle landen bedient vanaf een centrale locatie. Dit bevordert het technische overzicht en de beheersbaarheid dankzij het beperkte aantal koppelingen met andere systemen, zoals een payment-serviceprovider of uw ERP-applicatie.

 

Checklist voor uw internationale expansie
Naast de bovengenoemde aspecten zult u in de praktijk nog uiteenlopende zaken tegenkomen waar u rekening mee moet houden. De onderstaande checklist biedt een goede leidraad om veilig en goed voorbereid aan de slag te gaan met uw internationale expansie.

  • Techniek. Als u al een webshop hebt, ga dan na of deze site geschikt is om internationale klanten te bedienen. Ondersteunt uw site meerdere talen en verschillende valuta’s? Kan elk land een eigen webshop krijgen met een eigen URL, eigen prijzen en een eigen catalogus? En is dat alles eenvoudig te beheren vanuit een centrale backoffice (contentmanagementsysteem)? Hebt u plannen om een webshop te openen, denk dan goed na over deze vragen.
  • Verzendkosten. Hoe hoog zijn de verzendkosten naar het land waarop u zich richt? En in hoeverre kunt u die (deels) afwentelen op de consument?
  • Maak een businesscase. Wat voegt een bepaald land toe voor uw omzet en welke extra kosten zijn ermee gemoeid? Bijvoorbeeld om uw webshop technisch aan te passen en te vertalen. Ook kosten voor lokale marketing en het aanbieden van een meertalige servicedesk dient u te bekijken.
  • Risico’s. Leveringen in het buitenland kunnen extra risico’s met zich meebrengen, met name op het gebied van betalingsfraude. Het is belangrijk om dit mee te nemen als onderdeel van uw internationale businesscase, maar ook om zo veel mogelijk betaalmethoden aan te bieden waarbij de betaling gegarandeerd is. Daarnaast kunt u fraude voorkomen door dagelijks kritisch te kijken naar uitschieters bij de ingekomen bestellingen. Bijvoorbeeld orders met een bijzonder hoge orderwaarde, of heel veel bestellingen die in korte tijd zijn geplaatst door dezelfde consument.
LinkedInDelen