E-commerce i-nternationaal

“Het verbaast mij telkens weer hoe Nederlandse internetondernemers zich blind staren op de binnenlandse markt. Velen vinden het moeilijk om met hun producten en diensten de internationale markt te betreden. Zou het puur de onbekendheid zijn die hen afremt of is er meer aan de hand? Het meestgehoorde excuus is uiteraard dat ook binnen Nederland best nog veel groei mogelijk is voor webshops en de achterliggende e-commerceketen. Dat is waar, maar juist dáár liggen volgens mij ook de kansen voor internationale e-commerce”, aldus trendwatcher en e-commerce-expert drs. ing. Richard Lamb van Bureau Trendwatcher.com.

Toen ik in 1989 tijdens mijn studie besloot om ondernemer te worden, was van ‘internationale e-commerce’ nog geen sprake. Elektronisch zakendoen beperkte zich destijds tot de telefoon, fax en telegraaf. Op visitekaartjes stond nog geen e-mailadres of url. Computers werkten veelal stand-alone (da’s dus zonder netwerk). De matrixprinters schreven met hun vertrouwde snerpende geluid een soort gestippelde hiërogliefen op – en soms dwars door – het papier. Een enkeling mocht zich de trotse eigenaar noemen van een ‘300-baud-modem’: met veel gepiep en geknars werden korte tekstberichten uitgewisseld met andere early adopters. Het NOS-radioprogramma Hobbyscoop presteerde het zelfs om software via de radio uit te zenden. De luistervinken namen dat gepiep en geknars op met hun cassetterecorder om die ‘Basicode’ even later in hun computer tot leven te laten komen. Bijvoorbeeld ‘Pong’, het fameuze zwart-wit uitgevoerde tennisspel, of een handige rekenhulp voor de belastingopgave. Toen was er nog geen handige muis, geen full colour grafische user-interface en zeker geen webbrowser.

Toch werd toen al met vallen en opstaan de basis gelegd voor international e-commerce via het internet. In eerste instantie via de roemruchte ‘e-marketplaces’ voor de groothandel, gevolgd door de eerste internationale webshops zoals Jeff Bezos’ Amazon.com. En wat is het hard gegaan de afgelopen jaren …

Glasvezel goed voor e-commerce
Anno 2010 worden de Nederlandse internet­gebruikers in rap tempo voorzien van snelle glasvezelverbindingen. De verwachting is dat we in Nederland in 2012 al 1,2 miljoen glasvezelaansluitingen zullen hebben. In 2020 zal zelfs zo’n 90 procent van onze burgers en bedrijven kunnen beschikken over een glasvezelverbinding.
Daarmee bevinden we ons op Europees niveau én mondiaal in de voorhoede: de uitrol van glasvezel verloopt elders in Europa namelijk relatief langzaam. Desondanks zullen in 2013 zullen toch al zo’n 20,5 miljoen Europese huishoudens over een glasvezelaansluiting kunnen beschikken.

Deze verhouding is belangrijk voor de ontwikkeling van e-commerce als exportproduct vanuit Nederland naar andere Europese landen. Zo’n superbreed­bandverbinding zal namelijk een intensiever gebruik van het internet tot gevolg hebben. Daardoor zullen internetgebruikers nog meer tijd online doorbrengen dan vandaag de dag en zal hun vertrouwen in het medium verder toenemen. Dat zal weer leiden tot hogere e-commerce-uitgaven …

E-commerce als exportproduct
… en daardoor kunnen nieuwe concepten van webshops, productfulfilment, betaalsystemen, businessmodellen en tracking & tracing makkelijk eerst uitgetest worden in een goed ontwikkelde en daardoor lekker kritische Nederlandse thuismarkt. De succesvol gebleken e-commerceconcepten worden vervolgens Europees dan wel mondiaal uitgerold. Het wordt vaak onderschat, maar Nederlandse e-commerce-ondernemers worden internationaal als bijzonder innovatief ervaren.

Een opvallend verschijnsel is overigens dat de pure webdiensten – die bijvoorbeeld digitale content aan de man en vrouw brengen – wel snel kiezen voor een internationale uitrol, maar dat de webshops met fysieke producten iets terughoudender zijn. De meestgehoorde excuses zijn verwachte problemen met de internationale uitlevering, lokale belastingen en juridische aangelegenheden.

Producten internationaal uitleveren
Wie kiest voor een professionele productfulfilment-partij en een internationale bezorgdienst hoeft zich vandaag de dag geen zorgen te maken over problemen bij het uitleveren van producten die zijn aangekocht via een webwinkel. Hierbij wel een wijze les van de excentrieke Bram van Leeuwen – alias Prince de Lignac – die groot werd met het Nederlands Talen Instituut en Lekturama. Bij zijn bedrijven was het de gewoonte om voorafgaand aan postacties eerst een aantal proefzendingen te versturen. Op die manier kon worden vastgesteld wat er onderweg zoal beschadigd kon raken en welk type verpakking tot de minste diefstal zou leiden. E-commerce-ondernemers doen er overigens ver­standig aan producten te selecteren die zich een­voudig laten versturen. Het per postpakket versturen van gekoeld vlees – zoals OmahaSteaks.com doet – is nu eenmaal lastiger dan een parelketting van Purlz.com opsturen. Zorg ook bij het online verkopen van elek­tronische gadgets dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van de wisselende voltages per land: gadgets op batterijen of met een universele adapter hebben dus de voorkeur.

Fiscaal & juridisch
Wie start met het internationaal uitleveren van producten die online gekocht zijn, realiseert zich niet altijd vanaf het begin dat dit eigenlijk gewoon exporteren is. Daarbij horen dus ook de reguliere exportregels en invoerheffingen. Met betrekking tot de btw in Europa ontstaat er overigens vanaf 2015 een nieuwe situatie: uiteindelijk zal voor alle elektronische diensten, radio- en tv-diensten en tele­­communicatiediensten steeds het land van de afnemer aangewezen worden als ‘de plaats van dienst’.

Via het één-loket-systeem kan een e-commerce-ondernemer in het land van vestiging aangifte doen van zijn btw-verplichtingen in andere lidstaten. Dat wordt ingesteld om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden en uiteraard om te voorkomen dat Europese e-commerce-ondernemers tot in lengte van dagen hun verkoopactiviteiten vanuit een vestiging in landen met een laag btw-tarief – zoals Luxemburg – blijven voortzetten.

Social Media nieuwe drager
De komende jaren zullen Social Media, net als eerder het internet, een verschuiving meemaken van informatie naar handel. Niet alleen door middel van banners maar vooral via subtiele gepersonaliseerde tweets. Ik vrees echter eerst een periode waarin marketeers de Social Media denken te kunnen benaderen zoals de traditionele media. Dat wordt een soort spammen voor gevorderden met commercieel getinte tweets op Twitter en de andere netwerksites. Een ervaren e-marketeer weet dat dit niet gaat werken. Op de Social Media wordt het weer ouderwets buffelen voor werven en behouden van iedere klant. Voor bedrijven die zich internationaal bezighouden met e-commerce zal dit praktisch gezien neerkomen op meertalige medewerkers in een contactcenter die in hoog tempo getypte conversaties voeren met (potentiële) klanten op Social Media als Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook, FourSquare, YouTube en dergelijke. Daarbij her en der ondersteund door een volautomatische chatbot.

Trends international e-commerce
Ten slotte een blik op de toekomst van de internationale e-commerce. Landen als China en India vormen dit decennium een interessante nieuwe e-commercedoelgroep. Tegelijkertijd zal Europa overspoeld worden door Aziatische webshops en andere e-commerceconcepten. Denk daarbij vooral aan geavanceerde online malls zoals Taobao.com en Alibaba.com, die in Azië erg populair zijn.
De toenemende complexiteit van internationale e-commerce en de steeds kortere product life cycles zullen ertoe leiden dat het hebben van een solide e-commerce-businessmodel steeds belangrijker wordt. Internationaal opererende e-commerce-aanbieders laten zich daarbij niet van de wijs brengen door de waan van de dag, houden een sterke focus op het gekozen e-commerce-model, maar zijn bereid om op basis van voortschrijdend inzicht het verdienmodel na verloop van tijd aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden.

Verder zal de huidige e-commerce op de desktop­computer en de laptop wereldwijd overvleugeld worden door mobile commerce (m-commerce) op de mobiele telefoon, via tablet, digitale televisie, koelkast, auto en andere apparatuur. Zorg er dus voor dat ook m-commerce met apps en location based services voor u zo snel mogelijk business as usual wordt … ¶

LinkedInDelen