Een duidelijk betaalproces leidt tot meer conversie

Elke webconsument heeft zijn eigen criteria om daadwerkelijk over te gaan tot aankoop. Uiteraard moet het product naar wens zijn, maar ook de prijs en de (online) winkelomgeving moeten goed voelen. Duidelijk communiceren is daarom cruciaal om werk te maken van een hoge verkoopconversie. De eenvoudigste stap is natuurlijk het vermelden van uw adresgegevens, zodat mensen weten met wie ze zaken doen. De grootste uitdaging om uw doelgroep gerust te stellen ligt echter op het gebied van betaling …

Een gestroomlijnd betaalproces zorgt voor een hogere conversie en meer herhaalbezoeken. Daarom dient u ver­trouwen te creëren met een overzichtelijk, herkenbaar en beveiligd aankoopproces. De klant wil immers tevreden de webwinkel verlaten en daarbij zijn gemak en gemoedsrust bepalend.

Een probleemloze overgang tussen pagina’s
Een voorwaarde voor een betaalpagina is dat het gevoelsmatig een logische stap is in het aankoopproces. Zorg daarom voor een probleemloze overgang van uw webshop naar de betaalpagina en andersom. Vooral een uniforme uitstraling en look&feel van alle pagina’s spelen een belangrijk rol. Daarnaast mag het aankooptraject niet te lang zijn. Enkele eenvoudige stappen volstaan om de interesse in een product om te zetten naar een daadwerkelijke aankoop. En onnodig veel stappen geeft uw klant alleen maar de gelegenheid om uit het proces te stappen en de aankoop elders te doen.


Onderzoek1 toont aan dat webshops de volgende activiteiten inzetten om hun conversie een impuls geven:
– 34% doet productaanbiedingen
– 30% biedt meerdere betaalmogelijkheden aan
– 24% verkort het bestel- en betaalproces
– 27% analyseert de statistieken van de website
– 19% sluit zich aan bij een keurmerk

Beveiliging is cruciaal
Ook een eenvoudige uitleg over het aankoop-proces geeft de consument het gewenste inzicht en vertrouwen. De koper laat immers zijn privégegevens achter en vindt het beangstigend als hij niet weet wat ermee wordt gedaan. Het uitwisselen van privégegevens bij een online aankoop is dan ook aan steeds strengere eisen onderhevig. Zowel de overheid als financiële instellingen, zoals creditcard-maatschappijen, besteden meer en meer aandacht aan beveiliging. Zo wordt er hard gewerkt om het bewustzijn groter te maken en de aandacht te vestigen op veilige technologieën, zoals 3D-secure, PCI en SHA1. Hierdoor weet een groeiend aantal mensen waarop ze moeten letten. En ook hier geldt: als ze het niet vertrouwen, is het een kleine stap om het aankoopproces af te breken.

Zoveel mensen, zoveel wensen
Behalve veiligheid dient u rekening te houden met de betalingsvoorkeur. Want elke consument heeft zijn favoriete betaalmethode. Sommigen zweren bij creditcards, terwijl velen alleen vertrouwen hebben in acceptgiro. Weer anderen betalen alleen online als ze de vertrouwde internetbankieromgeving, zoals iDeal zien. Het is van belang om aan deze wensen tegemoet te komen, zodat u de keuze overlaat aan de consument.

Kleine moeite, veel voordeel
De betalingsvoorkeur kunt u per klant eenvoudig registreren, door ze een account aan te laten maken. Als u zo’n registratiebeleid hanteert, kunt u bij geregistreerde klanten bepaalde stappen tijdens herhaalbezoeken weghalen en een ‘quick check-out’ aanbieden. Uiteraard is zo’n registratie een extra stap voor de bezoeker. Maar besef dat het slechts eenmalig is en veel voordeel oplevert voor toekomstige bezoeken. Van tijdwinst tot een helder overzicht van eerdere aankopen en productsuggesties op basis van deze geschiedenis.


Voor webwinkels die een veilig registratiebeleid willen hanteren, zijn er verschillende oplos­singen, zoals de Alias Manager. Met deze module kan de webwinkelier de betaalgegevens van klanten veilig opslaan in een database van Ogone. Op deze manier hoeft de klant slechts één keer zijn creditcardgegevens te registreren. Bij vervolgaankopen, wordt de klant herkend via een Alias en worden zijn creditcardgegevens automatisch opgehaald voor een nieuwe aankoop.


Grenzeloos gemak voor buitenlandse kopers

Een payment service provider, zoals Ogone, maakt het voor de webwinkelier makkelijk om het betaalproces te automatiseren. Deze bedrijven verzorgen feitelijk een internetkassa en bieden ze in verschillende formaten aan. Uiteraard is het van belang om te kijken naar de betrouwbaarheid en veiligheid van het betaalplatform, maar ook naar de mogelijkheden van de betaalvormen. Zo is het zinvol om ook buitenlandse kopers van dienst te zijn met betaalmethoden waarmee ze bekend zijn.
Met internet ligt de hele wereld immers aan uw voeten en kunnen uw internationale conversieambities snel ingevuld worden. Ray Bak, country manager Nederland van Ogone, licht toe: “Ons platform biedt meer dan 40 internationale en lokale betaalmethoden. We merken dat webshops hierdoor sneller en eenvoudiger een overstap naar het buitenland zetten, omdat op betalingsgebied feitelijk alles al is geregeld. Daardoor kan de webwinkelier zich richten op andere zaken om aan de klantwens tegemoet te komen.”

1 Webwinkelonderzoek van PayPal

LinkedInDelen