Een goede voor­bereiding – een optimale conversie

Geld vrijmaken voor e-mailmarketing is één; zorgen dat u uw investering weer terugverdient is een heel ander verhaal. Want een gelezen e-mail leidt lang niet altijd direct tot conversie. Daarom presenteren we u een viertal punten om uw online rendement te verhogen met behulp van een e-mailcampagnetool.

1. Bepaal uw doelconversie
Elke e-mailcampagne begint met het bepalen van uw beoogde conversie. De conversie kunt u op verschillende manieren definiëren. U kunt het formuleren als directe omzet via online verkopen, maar ook als offerte- of informatieaanvragen. Op het moment dat u de ratio’s kent van offerteaanvraag naar verkoop, kunt u een bedrag aan de conversiedoelstelling koppelen. Door conversie direct terug te rapporteren van de site/landingspagina naar de e-mailmarketingtool krijgt u inzicht in de (geprognosticeerde) opbrengsten van uw nieuwsbrief of commerciële e-mailing.

2. Verhoog uw open ratio en daarmee uw conversie
Bepalend voor de conversie is het gedrag van de ontvanger na de verzending. De ene ontvanger zal de e-mail openen, terwijl de ander hem meteen naar de prullenbak of zelfs de ongewenste-e-mailmap verplaatst. Om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk ontvangers uw e-mailing daadwerkelijk lezen, moet u rekening houden met twee factoren:

  • Het onderwerp van de e-mailing.
  • Het moment van verzending.

Het onderwerp van de e-mailing
Het onderwerp van de e-mail is het eerste wat de ontvanger ziet, en is dus bepalend om de e-mail wel of niet te openen. Wilt u er zeker van zijn dat uw openingszin zijn vruchten afwerpt? Test dan verschillende onderwerpregels via de e-mailmarketingtool. Het overige deel van uw database wordt direct gemaild met het best scorende onderwerp. Dit kan u wel 20% extra lezers opleveren. Een sterke onderwerpregel moet aan de volgende zaken voldoen:

  1. Nieuwsgierig maken. Bijvoorbeeld via een vraag, of door de mogelijkheid te bieden om iets te winnen of kennis op te doen (‘Nooit meer bril of lenzen?’).
  2. Maximaal 45 tekens.

Het kan ook werken om delen van de onderwerpregel te personaliseren, zoals: ‘Ook mobiel internet op uw laptop, mevrouw Jansen?’

Het moment van verzending
Ook het moment van verzending bepaalt de open ratio van uw nieuwsbrief of e-mailing. Het beste verzendmoment bepaalt u ook door te testen met verschillende momenten.

Daarnaast houden professionele e-mailmarketingtools het ideale verzendtijdstip bij door te registreren wanneer iedere ontvanger zijn e-mail heeft geopend. De applicatie verzendt vervolgens automatisch op het beste verzendtijdstip per individuele ontvanger.

3. Van lezen naar klikken; behavioral targeting
Een groot lezerspubliek is natuurlijk prettig, maar staat niet garant voor een hoge conversie. Daarom is een e-mailing met voldoende links aan te raden. Hoe meer zaken aanklikbaar zijn hoe beter. Zo kunt u de interesses van uw lezers bepalen en de inhoud van uw e-mailing hierop afstemmen. Door ook het klik- en surfgedrag van de individuele bezoeker op de site mee te nemen kan de content van uw volgende e-mailing optimaal worden gepersonaliseerd.

4. Meet uw conversie
Na verzending kunt u het directe resultaat van uw e-mailmarketing bepalen. De conversietracker van uw e-mailmarketingtool geeft u hiervoor het gewenste inzicht. Hierbij stelt u één of meerdere doelen van uw mailing in, zoals de directe verkoop van een product. De e-mailapplicatie houdt direct bij hoe vaak dit doel wordt behaald en wat voor omzet u hiermee behaalt. ¶


Chellomedia verrijkt bijna 20% van zijn e-mailbestand

Chellomedia beschikte over veel e-mailadressen waarbij veel persoons­gegevens ontbraken. Om e-mailmarketing zo effectief mogelijk in te zetten, is kennis van de ontvangers echter van groot belang. Chellomedia zette voor hun kanaal Film1 Sport1 een e-mailcampagne op, waarbij nieuwsbriefabonnees werden uitgenodigd om hun gegevens te controleren en aan te vullen. Deelnemers maakten kans op een plasmatelevisie.

De e-mailing van Chellomedia bevatte een link naar een landingspagina. Hier stonden een aantal formulieren die automatisch waren gevuld met de beschikbare persoonsgegevens uit de database. De ontvanger kon deze gegevens controleren en, waar nodig, aanvullen. Vervolgens werden op een tweede pagina de verschillende nieuwsbrieven van Chellomedia getoond. De abonnees konden aangeven welke zij in de toekomst wilden ontvangen. De resultaten waren uitzonderlijk hoog: 41,5% las de e-mail, en van hen startte bijna 24% het verrijkingstraject. Daarvan doorliep 80% het volledige traject.

Het belang van de e-mailcampagnetool
De return on investment op deze actie was meer dan 300%. Dit bewijst dat een geavanceerde e-mailcampagnetool zijn geld meer dan waard is. Het succes was mede te danken aan de hoge deliverability en de meetbare open- en klikratio’s van de e-mailmarketingtool. E-mark Mail checkt mailings namelijk vooraf op spamgevoelige content en op niet-werkende links. Ook zorgt deze e-mailingtool voor spam-proof HTML-codes en wordt gecheckt of de te versturen nieuwsbrief juist wordt getoond in verschillende e-mailprogramma’s, zoals Hotmail, Gmail en Outlook 2007.

 

 

Valentijns-e-mailing Verkade: conversie van ruim 13%

Ter gelegenheid van Valentijnsdag 2010 startte Verkade een e-mail-campagne via E-mark Mail. Nieuwsbrief­abonnees van Verkade kregen een e-mail met een verwijzing naar een actiesite. Hier konden abonnees een hartvormige doos fairtradechocolade laten verzenden naar hun valentijn. Ook konden zij een digitale hint versturen. De (geheime) liefde kreeg vervolgens ook een Verkade-valentijnsverpakking in beeld als cadeausuggestie. Een kleine week na de eerste e-mail werd een reminder verstuurd naar iedereen die de e-mail niet had geopend of niet op een van de links in de e-mail had geklikt.

De actie was een groot succes: zo’n 40% van de nieuwsbriefabonnees heeft de e-mailing gelezen en de helft van hen heeft op een van de links in de e-mail geklikt. Zo’n 13% van hen heeft een doos Verkade-fairtradechocolade verstuurd.

Bepalen welke e-mailing het best werkt
Om de respons van de campagne te optimaliseren, stelden E-mark en Chellomedia eerst een testfase in. Vier verschillende e-mailversies werden verstuurd naar een kleine 5% van de abonnees. De test toonde aan op welke e-mailing het best gereageerd werd. De testfase was een groot succes: het verschafte een duidelijk beeld over de beste e-mail. Deze e-mail behaalde een zeer hoge leesratio van bijna 45%, en zorgde voor verreweg de meeste clicks. Bovendien startte in totaal bijna 20% van de ontvangers het verrijkingstraject, waarvan zo’n 85% dit daadwerkelijk afrondde. Na de testfase werd het resterende deel van de database benaderd. Ook hier waren de resultaten uitzonderlijk hoog: 41,5% unieke lezers, waarvan bijna 24% het verrijkingstraject startte. Daarvan doorliep 80% het volledige traject.

Gericht e-mailen voor een rijke database
Het succes van deze e-mailcampagne heeft ertoe geleid dat Chellomedia weer een up-to-date database heeft. Bovendien heeft het nu meer inzicht in de kenmerken en interesses van de nieuwsbriefabonnees, zodat het de inhoud van de verschillende e-mailings kan optimaliseren.

LinkedInDelen