Alles onder controle: van verzending tot ontvangst

Als webwinkelier hebt u meestal geen direct fysiek contact met uw klanten. De betalingen worden immers digitaal afgehandeld en de aflevering van uw producten is in handen van een pakketdienst. De vraag is wat deze pakketdienst doet om de risico’s te minimaliseren tijdens het hele traject. Van het verzendklaar maken, ophalen en aanleveren tot sorteren, bezorgen en retourneren. Want het is niet de bedoeling dat uw pakket verloren gaat tijdens de sortering. Of dat een fraudeur zich kan voordoen als uw chauffeur. Daarom: vertrouwen is goed, controle is beter.

Een goede pakketdienst biedt diverse controlemogelijkheden aan. Die beginnen al bij het ophalen van uw producten. Geen overbodige luxe, want de meeste webwinkels versturen zó veel pakketten dat zelf wegbrengen niet meer lukt. Zij laten hun pakketten afhalen door een chauffeur van de vervoerder. Deze chauffeur is uw eerste controledoel. Om te beginnen horen pakketchauffeurs herkenbaar te zijn aan hun uniform. Daarnaast kunt u hun vragen een legitimatiebewijs te tonen. Bovendien hoort de chauffeur u een vrachtbrief te overhandigen. Hét bewijs dat u de zendingen bij de pakketdienst hebt aangeleverd.

Zekerheid begint bij het verzend­klaar maken
Het is raadzaam om schade tijdens het verzendtraject te voorkomen door middel van een pakketverzekering. Dit kan voor vrijwel álle soorten zendingen, óók voor breekbare producten. Daarnaast zijn er speciale verpakkingen verkrijgbaar om uw product optimaal te beschermen; wijndozen bijvoorbeeld, die wijnverkopers samen met pakketvervoerders hebben ontwikkeld. Deze dozen hebben een dusdanig stevige verpakking dat flessen niet kunnen breken. Zo’n pakket doorstaat probleemloos het sorteerproces. Een anonieme verpakking is uitermate geschikt voor dure producten. Zo geeft u niet prijs dat het pakket een kostbaar product bevat. Veilig geregeld.


Vernieuwde betaaldienst voor webwinkels
Pakketverzending onder rembours is een zeer veilige verzendmethode. Omdat de huidige verwerking en betaling minder goed aansluiten bij het inter­net­tijdperk, introduceert TNT Post Pakket­service dit jaar een vernieuwde online betaaldienst. Hierbij richt het zich volledig op de wensen binnen de e-commerce-branche. Bij deze dienst betaalt uw klant direct bij het bestellen. Deze betaling gaat eerst naar TNT Post Pakketservice, dat het geld op een derdenrekening stort. Zodra de bestelling is bezorgd, krijgt u het bedrag op uw rekening. Boter bij de vis voor zowel de koper als de verkoper.


Houd zicht op uw pakket dankzij scanmomenten

Tijdens het verzendklaar maken hebt u alles nog in eigen hand. Maar zodra de chauffeur met uw pakketten de straat uit rijdt, bent u de grip op uw verzending kwijt. Om toch zicht te houden op uw zending, kunt u de pakketten tijdens het verzendklaar voorzien van een barcode. Met deze code kunt u uw pakket online volgen tijdens het hele logistieke proces. Daarbij geldt: hoe beter de pakketdienst, des te meer ‘scan­momenten’ er zijn. Bijvoorbeeld bij de sorteermachine of tijdens het inladen van de vrachtwagen. Bij deze scan­momenten wordt de barcode gelezen, waarna u via internet ziet waar het pakket zich bevindt.

Absolute veiligheid tijdens het sorteerproces
De betrouwbaarheid van een pakketdienst is ook afhankelijk van het gedrag van de medewerkers. Daarom legt de afdeling Bedrijfsveiligheid van TNT Post Pakketservice incidenten met medewerkers vast, evenals de locatie in het sorteerproces waar ze voorkomen. Dit maakt het mogelijk om fraude op te sporen. Wie in het logistieke proces wil werken, moet bovendien een vog (verklaring omtrent het gedrag) kunnen overleggen, en medewerkers volgen een security-awareness-training om norm­afwijkend gedrag van collega’s te herkennen. Ook zijn er be­veil­igings­camera’s geplaatst en worden sorteer­mede­werkers bij het betreden en het verlaten van het sorteercentrum gecontroleerd. Niet iedereen kan dus zomaar naar binnen. Daarnaast is het verboden om waardevolle spullen mee te nemen naar de werkplek. Dit voorkomt discussies over diefstal.

Een veilige aankomst van uw pakket
Na het sorteren en verzenden volgt de laatste stap in het securitytraject: de bezorging bij uw klant. Bij een standaarddienst krijgt u bij de meeste pakketdiensten geen ontvangstbevestiging. U hebt dan dus geen controlemogelijkheid. U kunt dan kiezen voor diverse aanvullende diensten, zoals bezorging met een handtekening of met verhoogde aansprakelijkheid. Dergelijke pakketten worden alleen op het desbetreffende adres afgeleverd. Bij TNT Post Pakketservice kunt u de handtekening op de ontvangstbevestiging bovendien zélf controleren: die handtekening is door de verzender online op te vragen als digitale foto. Kiest u voor een remboursverzending? Dan speelt u helemaal op zeker, want de ontvanger krijgt zijn bestelling pas nadat hij heeft betaald. Vervolgens maakt uw klant het pakket open en heeft hij zijn aankoop veilig in handen. Precies volgens de kwaliteit die u hem belooft. Op naar het volgende pakket! ¶

LinkedInDelen