Het oog van uw klant regeert!

Een bezoeker van uw webshop velt zijn oordeel binnen ééntwintigste van een seconde. Wekt uw webshop te weinig vertrouwen? Grote kans dat hij hem wegklikt. Maar als hij er wél vertrouwen in heeft, bent u waarschijnlijk een klant rijker. Want klanten plaatsen alleen een bestelling als ze sterk de indruk hebben dat de informatie in uw webshop juist is en dat de bestelde producten geleverd worden binnen de afgesproken termijn. Zoveel is duidelijk in het relatief korte bestaan van e-commerce. Hoe u het vertrouwen van uw bezoeker wint? Met een professioneel ontwerp dat aansluit bij de verwachtingen van uw doelgroep.

Met een professioneel ontwerp geeft u uw klant een gevoel van vertrouwen, waardoor zijn bezoek aan uw webshop langer zal duren. Met een grotere kans op conversie als resultaat. Maar hoe weet u of uw ontwerp aansluit bij de wensen van uw doelgroep? En hoe meet u achteraf of uw website ook daadwerkelijk als betrouwbaar ervaren wordt?

Wie is uw online doelgroep?
Voordat u een webshop laat ontwerpen, moet u in kaart brengen wie er deel uitmaken van uw online doelgroep. Houd er rekening mee dat deze doelgroep anders is dan de klanten die uw fysieke winkels bezoeken. Hoe het profiel van úw online klanten eruitziet? Een simpele analyse van uw onlineklantendatabase of een enquête op uw website kan al een helder antwoord geven.

Creëer de juiste belevingswereld voor uw doelgroep
Zodra u uw doelgroep in kaart hebt, moet u bepalen welk beeld uw mogelijke klanten van uw organisatie hebben. Oftewel: hoe kunt u met uw design aansluiten bij de belevingswereld van uw toekomstige klant? Komen bezoekers naar uw webshop vanwege de service? Dan moet uw ontwerp kwaliteit en rust ademen. Bij een prijsbewuste doelgroep is een gelikt design minder belangrijk en mag uw site wat schreeuweriger ogen. Een secretaresse die zoekt naar kantoorbenodigdheden, wenst juist een functionele webshop. Zij heeft dus weer hele andere wensen dan bijvoorbeeld een bezoeker aan een fashion­webshop, die een inspirerende omgeving wenst. Uiteraard schetsen we hierboven een ongenuanceerd beeld. Maar door u goed in te leven in het verwachtings­patroon van uw doelgroep, voorkomt u dat uw bezoeker zich in een omgeving waant die niet strookt met zijn verwachtingen. Het ultieme webshopdesign moet dus altijd op maat gemaakt worden, met een juiste balans in emotionele en rationele behoeften. Kortom: uw doelgroep moet zichzelf in uw webshop herkennen en zich begrepen voelen. Essentieel voor het wekken van vertrouwen.

Meet hoeveel bezoekers u weet te boeien
Om erachter te komen of de eerste indruk van uw bezoeker goed is, kunt u het weigeringspercentage laten meten door bijvoorbeeld Google Analytics. Dit per­centage geeft aan hoeveel bezoekers van uw site vrijwel direct na binnenkomst uw webshop weer verlaten.

Uiteraard zijn er, behalve een onprofessioneel design, diverse redenen voor een bezoeker om uw webshop weg te klikken. Bijvoorbeeld omdat hij op zoek was naar een website met een heel ander aanbod. Toch loont het om te bekijken of het weigeringspercentage significant toe- of afneemt nadat u uw design hebt aangepast. Als uw bezoekers langer aanwezig zijn op uw site nadat u een nieuw design hebt doorgevoerd, kan dit betekenen dat uw nieuwe design beter aansluit bij hun verwachtingen.


Professioneel design
Een absolute vereiste voor het design van uw website is dat het ervaren wordt als professioneel. Want waarom zou de bezoeker vertrouwen hebben in u als organisatie, als uw digitale etalage niet professioneel opgezet is? Bij een sterk ontwerp dienen daarom alle elementen van uw site doordacht op elkaar afgestemd te worden.Enkele voorbeelden:
Typografie: Lettertype en -grootte moeten op elke webpagina gelijk zijn. Zo bevordert u een eenduidige uitstraling van uw webshop.

Fotografie: Bezuinig niet op fotografie. Want met sterke foto’s roept u een bepaalde emotie op. Met deze communicatiekracht kunt u veel invloed hebben op uw bezoekers.

Productafbeeldingen: Het is belangrijk dat u, behalve voor sfeerfoto’s, ook veel ruimte opneemt voor productfotografie. En hoe hoger de kwaliteit van deze foto’s, des te meer vertrouwen de klant erin heeft dat zijn verwachtingen overeenkomen met de werkelijkheid.

Browsers: Houd rekening met de vertoning van uw site in de veelgebruikte browsers, zoals Internet Explorer en Safari. Elke browser moet uw site correct en professioneel weergeven.


Een kwalitatief onderzoek voor concrete verbeteringen

Naast een kwantitatief onderzoek via Google Analytics is het raadzaam om een kwalitatief onderzoek uit te voeren. Bijvoorbeeld via een zogenaamd laboratoriumonderzoek, waarbij over de schouders van de bezoekers wordt meegekeken. Een andere mogelijkheid is een enquête op uw site. Vraag uw bezoekers naar hun mening over het design en de structuur van uw site. Vergeet ook niet om te vragen of ze vertrouwen hebben in u als aanbieder, en waar ze een eventueel wantrouwen op baseren. Hierbij kunnen alle elementen van uw site aan bod komen. Van onduidelijkheden en typfouten tot afbeeldingen van slechte kwaliteit en verkeerde links. Kortom: alle zaken waardoor een bezoeker uw website in twijfel kan trekken.

Betrek een specialist bij uw webdesign

Webdesign is – zeker door de steeds hogere eisen die aan webshops gesteld worden – absoluut een specialisme. Betrek daarom iemand met ervaring bij het ontwerpen van webshops. Een specialist die ervoor zorgt dat de verwachtingen van de klant terugkomen in het design van uw webshop. Iemand die oog heeft voor de juiste balans tussen de emotionele en rationele behoeften van uw bezoeker.

Gebruikte bronnen:
1. www.nature.com ¶

LinkedInDelen