Hoe voorkomt u verspilling van uw marketingbudget?

Meten is weten. Een wijsheid waar te veel marketeers te weinig mee doen. Het gevolg? Marketingresultaten zijn vaak een black box en worden pas helder door achteraf te meten. Een voorbeeld: veel traditionele marketeers bepalen het succes van een marketingactie als volgt:  ‘Op basis van een steekproef onder 500 personen is onze naamsbekendheid gestegen van X naar Y procent.’ Zo’n meting scharen wij onder nattevingerwerk. Zonde, want elk bedrijf verdient een scherper en concreter resultaat. Het goede nieuws: een concreet en objectief meetbaar resultaat ligt binnen handbereik met affiliatemarketing. Een marketingvorm waarbij u geen cent van uw marketingbudget verspilt en dus kunt vertrouwen op een gegarandeerd rendement.

Bij affiliatemarketing betaalt u alleen op basis van concrete en meetbare resultaten. Deze vorm van marketing bestaat al ruim tien jaar en wordt met succes ingezet door grote bedrijven als Vodafone, Sunweb, Aegon en Wehkamp. Zij hanteren affiliatemarketing als belangrijk onderdeel van hun marketingmix en profiteren volop van de voordelen. Lees hier hoe ook u affiliatemarketing effectief kunt inzetten en voortaan alleen nog afrekent op basis van resultaat.


Hoe werkt affiliatemarketing precies?
Het enige wat u hoeft te doen bij affiliatemarketing is het aanbieden van promotiemateriaal, zoals banners en tekstlinks, aan uw marketingbedrijf. Iedereen met een website kan zich aanmelden om dit materiaal te gebruiken om u te promoten. Aangemelde websites sturen bezoekers naar uw website en krijgen een commissie per transactie. Vervolgens weet u precies hoeveel er is verkocht of hoeveel goede leads u hebt ontvangen. U werkt op basis van no cure, no pay en bovendien bepaalt u zelf hoeveel commissie u uitgeeft per transactie. Zo weet u vooraf wat uw return on investment is. Daarmee worden marketingkosten verkoopkosten.

Affiliatemarketing wordt vaak door webshops ingezet om de directe verkoop te stimuleren. Maar het is ook erg bruikbaar om potentiële klanten (leads) te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan een hypotheekaanbieder. Websites promoten de hypotheekaanbieder. Elke website ontvangt een commissie voor elke bezoeker die via zijn site terechtkomt op de site van de hypotheekaanbieder en daar zijn gegevens achterlaat. De hypotheekaanbieder kan de bezoeker vervolgens benaderen en een hypotheek verkopen.


Hoe waarborgt u optimale veilig­heid?

Controleerbaarheid is een belangrijke eigenschap van affiliatemarketing. U kunt bijvoorbeeld voorkomen dat iedereen uw materiaal kan gebruiken. Want wie mag uw materiaal wel gebruiken, en wie niet? Als aanbieder van affiliatemarketing neemt Daisycon hierin het voortouw door alle partnersites te keuren. Sites met een bedenkelijke inhoud worden niet toegelaten tot het systeem. Daarnaast kunt u als adverteerder ook alle websites die uw programma willen promoten zelf keuren. Zo bepaalt u zelf wie wel en wie niet mag meedoen.

Controle per transactie
Daisycon heeft een team dat dagelijks analyses op transacties uitvoert, maar uiteindelijk doet u als adverteerder nog een laatste check: bij elke transactie bepaalt u of hij goed- of afgekeurd wordt. U kunt bijvoorbeeld een transactie afkeuren, omdat een order geannuleerd is. Dit controleert u door de gegevens per transactie te matchen met de gegevens uit uw eigen backoffice. U betaalt dus alleen zodra u zeker weet dat er een transactie heeft plaatsgevonden. Omdat elke transactie meer oplevert dan hij kost, is uw return on investment gegarandeerd. Welke vorm van marketing kan u deze garantie bieden?

Vertrouwen via keurmerken
Naast de ‘reguliere’ controle op alle transacties doet Daisycon nog meer om het vertrouwen te vergroten. Ook richting partnersites. Zo geeft Daisycon hun de keurmerken mee die worden gevoerd door de adverteerders, zoals het keurmerk van Thuiswinkel.org. Tweemaal per dag vindt er een automatische controle plaats of de adverteerder het keurmerk nog mag voeren.

Gratis publiciteit
Een bijkomend voordeel is dat u als adverteerder veel gratis publiciteit krijgt dankzij affiliatemarketing. Promotende sites die bezoekers sturen of een banner plaatsen zonder dat er een transactie plaatsvindt, hoeven namelijk niet betaald te worden. Zo zorgt affiliatemarketing voor een enorme boost van uw online bereik en dat kost u geen cent extra.

Affiliatemarketing: een wezenlijk onderdeel van de marketingmix
Voor veel e-commerce-partijen is affiliatemarketing inmiddels dé belangrijkste vorm van online marketing. Ook voor multinationals is affiliatemarketing vaak een steeds belangrijker onderdeel van de marketingmix, want vergis u niet: alleen al in Nederland wordt per jaar voor vele honderden miljoenen aan internetverkopen via affiliatemarketing gerealiseerd. En dit is geen nattevingerwerk. Dit weten we omdat alles performancebased is. ¶

 

De voordelen van affiliate­mar­keting:
• u kunt vooraf uw return on investment bepalen;
• u beschikt over betrouwbare gegevens en hebt volledige controle;
• u krijgt gratis branding;
• uw online bereik wordt enorm vergroot.

LinkedInDelen