Welke pakketdienst bezorgt u het gewenste imago?

Steeds meer bedrijven integreren hun bricks met hun clicks. Vele openen een webshop, vaak zelfs ter vervanging van hun traditionele vestiging. Dat vraagt om nogal wat aanpassingen binnen de bedrijfsvoering. Neem bijvoorbeeld de afhandeling van (retour)zendingen van online bestellingen. Hoe zorgt u ervoor dat uw product snel en servicegericht op een presenteerblaadje wordt aangeboden aan uw klant? TNT Post Pakketservice merkt dat dit een complexe vraag is, waar vrijwel elke webshop mee te maken heeft.

Bij een traditionele winkel bevoorraadt een vrachtwagen de winkel. Eenvoudiger kan haast niet. Bij een webshop worden producten juist stuk voor stuk bij de consument bezorgd. Talloze kleine orders dus. Het is een zeer tijdrovende en kostbare zaak om dat als webwinkel zelf te verzorgen. Pakketdiensten kunnen dat beter, sneller en goedkoper. Maar welke pakketdienst kiest u? En wat zijn uw selectiecriteria bij deze belangrijke keuze? Want besef dat het lot van uw dienstverlening bijna letterlijk in handen ligt van uw pakketdienst.

Spiegel uw logistiek aan de wensen van uw doelgroep
Welke pakketdienst u kiest, wordt in feite bepaald door uw doelgroep. Want voor uw logistiek geldt: de wil van de klant is wet en bepaalt uw bedrijfsvoering. Hanteer daarom de volgende checklist bij uw zoektocht:
• Verkoopt u aan bedrijven, consumenten of aan beide? Houd er rekening mee dat niet alle pakketdiensten aan beide doelgroepen leveren.
• Waar wilt u dat uw klanten hun bestelling kunnen ophalen? Sommige aanbieders hebben slechts afhaalpunten op industrieterreinen of bij het postkantoor. Bekijk ook of een pakketdienst über­haupt een afhaalpunt heeft in de buurt van uw doelgroep.
• Vindt u het belangrijk dat uw klanten hun bestelling kunnen ophalen buiten kantoortijden? Lang niet elke pakketdienst biedt deze mogelijkheid.

Een uitgebreid servicepakket
Naast de bovenstaande praktische zaken is het belangrijk om te kijken naar de servicegraad van een pakketdienst. Sommige diensten gaan hier behoorlijk
ver in. Zo kunnen uw klanten bij sommige pakket­diensten zélf bepalen waar en wanneer ze hun pakket ontvangen. Een zeer klantvriendelijke benadering.
Net als pakketdiensten die retourzendingen – zoals kleding in een verkeerde maat – meteen weer meenemen en bij u als verzender afleveren. Of omgekeerd: een pakketdienst die uw fysieke winkel bevoorraadt en direct de internetbestellingen meeneemt. Zo slaat u twee vliegen in één klap.

De pakketdienst is uw visitekaartje
Nog een niet te onderschatten criterium: de uitstraling en professionaliteit van een pakketdienst. Wie overstapt naar clicks heeft geen direct contact meer met de klant. Die rol wordt overgenomen door de chauffeur van de pakketdienst. Het is dus belangrijk dat hij representatief is en een goed visitekaartje is voor uw bedrijf. Nog veel relevanter: hij moet de leverings­belofte die u uw klanten doet, stipt nakomen. Let er daarom op of uw pakketdienst controlemogelijkheden verstrekt, zoals een track-en-trace-code. Een handige tool om de status van een bestelling te controleren. Zowel voor u als voor uw klant.

Nog meer vragen?
Zoals u leest is het kiezen van de juiste pakketdienst vrij complex en gaat het gepaard met veel aandachtspunten. De ene klant wil zo snel mogelijk zijn bestelling in huis hebben, terwijl een ander zijn internetaankoop liever persoonlijk ophaalt. Beide klanten moet u even goed ondersteunen. Ook de verpakkingstypen die pakketdiensten aanbieden spelen een rol. Een pakket moet bij de aard van het product passen en stevig genoeg zijn. Maar het liefst ook niet te duur zijn. Zo hebt u als e-tailer behoefte aan een heel scala aan antwoorden. Het advies van TNT? Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar vraag naar de mogelijkheden van verschillende pakketdiensten. Het is hun corebusiness en zij kunnen u de antwoorden geven. Op een presenteerblaadje desnoods. ¶

 

Een pak gemak voor NoRRoD
Een trouwe klant van TNT Post Pakketdienst is NoRRoD. Deze aanbieder van elektronica en pc’s heeft al jarenlang on- en offline winkels. Voor de klanten van NoRRoD is een stipte en betrouwbare levering cruciaal. Daarom worden pakketten, indien nodig, meerdere keren aangeboden aan de klant. Zelfs op zaterdag. NoRRoD biedt zijn klanten, via de dienst PakjeGemak van TNT, ook de mogelijkheid om de bestelling op te halen bij een van de 2100 servicepunten. Zo hoeven klanten niet te wachten op het pakket, maar kunnen ze zelf het initiatief nemen wanneer het hun uitkomt.

LinkedInDelen