‘Hoe wilt u de aanschaf doen? En hoe wilt u afrekenen?’

De integratie van bricks en clicks roept veel vragen op voor retailers. Hoe zetten we telesales en -services in? Hoe wordt de webshop ingericht? En wat brengt de toekomst op het gebied van mobile-commerce eigenlijk? Al deze vragen richten zich in feite maar op één ding: een optimaal verkoopresultaat. Geld op uw rekening dus. Dat klinkt eenvoudig, maar ook achter het betalingsapparaat gaan stapels vragen schuil. Ogone geeft de belangrijkste antwoorden prijs.

Sinds de opkomst van e-commerce wordt er heel veel geld betaald via verschillende methodes. Daarbij stelt elk kanaal, elke dienst, zelfs elke doelgroep zijn eigen eisen aan het betaalproces. Dat kan heel complex worden, zeker als er ook nog internationaal wordt gehandeld. Daarom is een sterke paymentstrategie net zo onmisbaar als een multichannelstrategie. Een goede paymentstrategie bestaat uit een aantal bouwstenen. Zaken als het soort verkoopkanalen, producten, betaalmethodes en tools voor controle en beheersbaarheid komen daarbij aan de orde. Niet te onderschatten is ook het bieden van betalingsgemak aan uw klant. Onderzoek toont aan dat optimaal betalingsgemak stimulerend werkt voor uw verkoop, en zelfs de kans op herhalingsaankopen vergroot.


Bied transparantie in valuta met Dynamic Currency Conversion
Actief zijn in diverse landen betekent dat u te maken krijgt met meerdere valuta. De dienst Dynamic Currency Conversion biedt uitkomst om klanten buiten de eurozone niet af te schrikken met mogelijke grote valutaverschillen. Dynamic Currency Conversion laat een koper zien hoeveel hij betaalt in zijn eigen valuta bij een aankoop in een andere valuta. Zo komt hij nooit voor onaangename verrassingen te staan. Meer over Dynamic Currency Conversion leest u op www.ogone.com.


Hoe had u uw geld willen hebben?

Om een multipaymentstrategie uit te voeren, is het aan te raden eerst vast te stellen welke betaalmethodes via welke kanalen worden gebruikt. Online verkoop gebeurt internationaal nog vaak alleen met de traditionele creditcard. Het nadeel is dat dit mensen uitsluit die geen creditcard hebben. De zogenaamde internet wallets (PayPal, Wallie, etc.) zijn daarom prima extra betalingsmogelijkheden, die inmiddels ingeburgerd zijn bij veel doelgroepen. Ze zijn het overwegen meer dan waard, zeker omdat het aanbieden van meerdere, toegankelijke betalingswijzen veel nieuwe klanten kan opleveren. Uiteraard is het alleen zinvol om deze internet-wallet-betalingswijzen te gebruiken als ze bij het profiel van uw klant passen. Ook daar moet u rekening mee houden bij uw multipaymentstrategie.


Een fruitteler die vroeger fruit verkocht langs de weg, zonder dat hij erbij was, vertrouwde op de eerlijkheid van de mens. Óf hij moest het risico accepteren dat zijn koopwaar gestolen werd. Een vergelijkbaar risico is ook aanwezig met de moderne verkoop. Omdat de verkoper en de klant elkaar niet zien, is de kans op fraude aanwezig. Zo heeft elk kanaal zijn eigen frauderisico’s.


Beperk frauderisico tot een minimum

Fraude wordt marktbreed aangepakt, omdat het zeer schadelijk is voor het vertrouwen van de klant. Creditcardbetalingen zijn bijvoorbeeld steeds veiliger, dankzij de inzet van 3-D Secure. Zo heeft Visa het Verified by Visa-programma, en voor MasterCard geldt de SecureCode. Dit beschermt creditcardbezitters tegen fraude. Een koper moet zich namelijk eerst identificeren, voordat hij een creditcard kan gebruiken. Ook Nederlandse banken bieden veilige systemen aan, zoals de betalingsdienst iDeal. Hierbij wordt de betaling realtime vastgesteld, voordat de bestelling wordt verstuurd. Een veilig idee voor zowel de verkoper als de consument. De klant betaalt in zijn eigen veilige internetbankieromgeving en de verkoper is ervan verzekerd dat de betaling is verricht.

Direct handelen bij risico­transacties
Voorkomen is beter dan genezen. Daarom biedt Ogone zijn klanten eenvoudig inzicht in welke risicotransacties er kunnen zijn en hoe je die snel kunt blokkeren. De module die dit mogelijk maakt, kijkt onder meer naar verschillen tussen het uitgifteland van de gebruikte creditcard en het land van het gebruikte IP-adres. Via een webinterface kunnen verkopers criteria voor de risico-evaluatie bepalen, zoals naam, telefoonnummer en identificatie van de klant. Door deze criteria te analyseren krijgt de verkoper een beeld van het risiconiveau per klant. Vervolgens wordt een verdachte transactie automatisch en realtime geblokkeerd of toegevoegd aan een aandachtslijst. Het is aan de verkoper om actie te ondernemen. Hij kan bijvoorbeeld de levering vertragen, een betalingsbevestiging vragen of een extra controle uitvoeren.

Een gedegen rapportage is een must
Vanzelfsprekend is het ook belangrijk om op gezette tijden uitgebreide en complete gegevens te krijgen over alle betalingen. Een rapportage van alle betaalmethodes, landen, kanalen, bankpartners en valutaverhandelingen is zeer aan te raden. Zeker met het oog op het afstemmen van alle on- en offline kanalen waar u gebruik van maakt. Het kunnen matchen van de betalingen met de bestellingen is essentieel om een sluitende administratie te verkrijgen. Het is zeer onwenselijk als daar uit diverse kanalen verschillende data voor aangebracht worden. Zorg ervoor dat een specialist u helpt bij deze rapportages. Eigenlijk geldt dit voor uw hele payment-strategie. Want verkopen over meerdere kanalen is al complex genoeg. Laat staan om uw betalingssysteem daar optimaal op in te richten.

Multichannel-betaaloplossingen die klaar zijn voor gebruik
Om te voldoen aan de verschillende contexten van de verkoop op afstand stelt Ogone drie technische oplossingen voor, die klaar zijn voor gebruik.

Ogone e-Commerce is een betaalknop die in de website van de verkoper geïntegreerd wordt om klanten de mogelijkheid te bieden hun aankopen te betalen met het betaalmiddel van hun keuze. Met één enkele muisklik worden klanten doorgestuurd naar het platform van Ogone, waar hun financiële gegevens in alle veiligheid verwerkt worden. Het resultaat wordt realtime doorgestuurd.

Ogone e-Terminal biedt de mogelijkheid om de betalingen die via telefoon, fax of e-mail aangeboden worden, te innen vanaf iedere willekeurige browser.

Ogone Batch biedt de mogelijkheid om betalingen gegroepeerd aan te bieden. De verkoper plaatst het bestand, dat vervolgens in alle veiligheid door Ogone wordt gevalideerd en verwerkt.

Deze technische oplossingen vormen een cruciaal onderdeel van het serviceaanbod van Ogone. Gecombineerd met andere diensten (m.b.t. herhaalbetalingen, backoffice-functies, fraudepreventie, veiligheid, etc.) is het serviceaanbod van Ogone een van de volledigste van het moment.

De geavanceerde oplossingen van Ogone bieden de mogelijkheid om alle technische oplossingen van Ogone – e-Commerce, e-Terminal en Batch – in één of meer stappen te combineren, zodat de betalingen die door verschillende verkoopkanalen gegenereerd worden, verwerkt kunnen worden. Bovendien biedt Ogone een pakket opties die inspelen op zeer specifieke behoeften, zoals het opsporen van fraude, het verwerken van herhaalbetalingen of het multigebruikersbeheer van de instrumenten van Ogone. ¶

M-commerce: gemakkelijk en veilig betalen via iPhone
Ogone voegt betalen op afstand via de iPhone toe aan zijn betalingsplatform. Volgens de Gartner-analistengroep steeg de verkoop van de iPhone in 2008 met 245%, wat Apple de derde plaats oplevert in de smartphonemarkt. Met een marktaandeel van 10,7% en meer dan dertig miljoen verkochte terminals, vertegenwoordigt de iPhone nu bijna 50% van het mobiele internetverkeer.

Ogone biedt zijn klanten de mogelijkheid zich te lanceren in dit nieuwe verkoopkanaal. Daarvoor heeft het een speciale iPhone-betaalpagina ontwikkeld, die kan worden aangepast aan de huisstijl van de verkoper.

LinkedInDelen