Vergelijkingssites versterken synergie tussen bricks en clicks

Clicks versus bricks. E-tailers versus retailers. Fysiek of online. Een onderwerp dat veel partijen bezighoudt door de ontwikkelingen en gedragingen van consumenten. Kieskeurig.nl zegt: bricks én clicks, en geeft daadkrachtig invulling aan deze combinatie. Met recente initiatieven zet de vergelijkingssite namelijk een grote stap vooruit naar een succesvolle integratie van online en offline.

De onlinewereld is één grote winkelstraat waar iedereen kan vinden wat hij zoekt. Van de nieuwste producten en aanvullende informatie tot de voordeligste prijzen. Bovendien is internet transparant en kan men er goed en snel vergelijken. En daar is de consument zich al lang van bewust. In 2008 groeide de online-afzet met 24% ten opzichte van 2007. Totale omzet: 4,85 miljard, mogelijk gemaakt door 7,85 miljoen consumenten(1). Deze krachtige groei van webshops heeft de rol van traditionele retailers in het verkoopproces veranderd. Want logischerwijs heeft de groei van de een invloed op die van de ander.

Kijken, vergelijken en dan kopen
Consumenten vertonen ‘typisch Nederlands’ gedrag: kijken, kijken en dan kopen. 93% van de Nederlanders start het aankoopproces met een oriëntatie op vergelijkingssites of websites van fabrikanten. Onder­zoek(2) wijst uit dat online oriënteren niet per definitie betekent dat een aankoop online beklonken wordt. Maar liefst 65% van de consumenten die een vergelijkingssite raadpleegt, koopt in een offline winkel. Dat verklaart meteen het bestaansrecht van de bricks. Want consumenten vinden persoonlijk contact belangrijk tijdens een aankoop. Nog belangrijker is de beleving van het product. Men wil voelen, ruiken, proeven desnoods. Eigenschappen die een webshop nooit zal overnemen.

Gericht adverteren op het juiste moment
Bij een offline aankoop voelt een klant zich gesterkt en goed geïnformeerd door zijn goede online oriëntatie. Het online vergelijken van producten is dus een belangrijke stap in het koopproces. Daarom is het voor zowel winkels als fabrikanten van belang om aanwezig te zijn op een vergelijkingssite. Hier kunnen fabrikanten en retailers gericht adverteren en direct contact maken met hun doelgroep, de potentiële klanten die midden in het oriëntatieproces zitten. Een betere plaats om te adverteren bestaat niet.

Online shops met fysieke afhaalpunten
Maar hoe zit het met de beweging van webshops naar fysieke winkels? Steeds meer webshops bieden de mogelijkheid om hun product fysiek bij een winkel af te halen. Er zijn webshops met complete winkels en showrooms, juist om de productbeleving terug te brengen. 71% van de winkels op Kieskeurig.nl heeft een eigen afhaalpunt. Want de klant is koning en de keuze blijft aan hem: het gemak van thuisbezorgen of zelf afhalen bij een afhaalpunt.

Invloed online op offline verkopen groeit
Online winkelen zit flink in de lift. En ook het effect van internet op offline verkopen wordt steeds groter. Zo toont Amerikaans onderzoek aan dat online in groeiende mate een stimulans is voor offline verkopen. Andersom zal ook de traditionele retail steeds belangrijker worden voor e-commerce, zoals u ziet in de onderstaande tabel.

Omzet VS winkelverkopen beïnvloed door internet, en e-commerce-verkopen door traditionele retail in 2007 en 2012 (bedragen in miljarden dollars).

  2007 2012
Offline winkelverkopen beïnvloed door internet $ 470.7 $ 1124.0
E-commerce-verkopen beïnvloedt door traditionele retail $ 136.4 $ 240.2
Bron: E-marketer, februari 2008


Vergelijkingssite stimuleert synergie tussen on- en offline

Door de steeds verdere groei van online winkelen is de verwachting dat ook de integratie van online en offline winkels zich blijft ontwikkelen. Zelfs fabrikanten zien in dat het onvermijdelijk is om producten online te promoten. Een probleem is dat veel van hun dealers traditionele retailers zijn. Fabrikanten hechten veel waarde aan deze dealers en zullen de verkopen in deze offline winkels blijven stimuleren. Een lastige opgave in een wereld waarin online winkelen een steeds groter aandeel krijgt. Om fabrikanten hierbij te helpen, is Kieskeurig onder andere begonnen met een campagne voor fabrikant Philips, offline winkelketen It’s en webshop Modern.nl.


Waarom gaan consumenten naar een vergelijkingssite?

Kieskeurig onderzocht dat een gemiddelde bezoeker van hun site twaalf vergelijkingspagina’s bekijkt en ruim zeven minuten de tijd neemt voor een productoriëntatie. Maar waarom gaan consumenten eigenlijk naar vergelijkingssites? De voornaamste reden is geen verrassing: om gericht informatie te zoeken. Daarnaast is het voor consumenten belangrijk dat een vergelijkingssite een betrouwbare en onafhankelijke informatiebron is(3).


Case: Philips, It’s en Modern.nl

Kieskeurig heeft een campagne ontwikkeld voor fabrikant Philips, offline winkelketen It’s en webshop Modern.nl. Het primaire doel van de campagne is het creëren van traffic naar de offline winkels van It’s. Om dit te realiseren is een banner ontwikkeld. Via deze banner kan de bezoeker een coupon met een barcode printen. Met deze coupon ontvangt de klant korting bij een aankoop in een It’s-winkel. It’s kan op deze manier herleiden welke aankopen het gevolg zijn van de online campagne. Naast de coupon staat in de banner ook een actiecode die de bezoeker kan invoeren op Modern.nl. Daardoor is ook meetbaar hoeveel klanten online kopen naar aanleiding van de banner. Een mooi voorbeeld van online search naar on- en offline transacties.

Vergelijkingssites: de sterke schakel tussen clicks en bricks
Campagnes zoals die van Philips, It’s en Modern.nl stimuleren de integratie van clicks en bricks. En steeds meer partijen zien in dat vergelijkingssites, naast het verkeer richting online shops, kwalitatief hoogstaand verkeer genereren richting offline winkels. Want ‘clicks of bricks’ is allang geen vraag meer. Dat is duidelijk. De vraag is alleen: hoe integreert u de twee, zodat ze elkaar versterken? Eén ding is zeker: vergelijkingssites zijn een belangrijke sturende schakel. Zowel voor klanten als voor aanbieders.

Gebruikte bronnen:
1. Blauw Research, Thuiswinkelmonitor Online verkopen t/m december 2008; maart 2009
2. GfK Retail and Technology, Internet Market Monitor september 2009
3. Metrix lab, Ilse Media-vooronderzoek ‘Onderzoek ge­bruik vergelijkingssites’, intern rapport, februari 2009. ¶

LinkedInDelen