Optimaliseer uw resultaten online door e-mailmarketing

Elke seconde razen er wereldwijd talloze e-mailings over het internet. Maar slechts een fractie van al deze mails is écht doeltreffend. De oorzaak: een gebrek aan strategische e-mailmarketing bij veel bedrijven. Een gemiste kans, want een effectieve inzet van e-mailings kan veel geld opleveren. Het kan bijvoorbeeld meer traffic naar uw site of webshop genereren en het bezoek aan uw fysieke winkel stimuleren. Of helpen om top-of-mind te blijven bij uw klant. Ook kunt u uw database verrijken met nieuwe, relevante relaties. Zo zijn er zowel via clicks als via bricks talloze successen te behalen. Áls u maar een ‘plan de campagne’ hebt, voordat u op ‘verzenden’ klikt.

Effectieve e-mailmarketing begint met het vaststellen van uw doelstellingen. Of het nu gaat om een nieuwsbrief, een geautomatiseerde e-mail vanuit uw site of een actiegerichte e-mailing. In feite onderscheiden we twee doelen: acquisitie en klantenbinding.

Acquisitie. Met een e-mailing kunt u op kostenefficiënte wijze meer omzet behalen, zowel in uw webshop als in uw traditionele winkel. Verwijs bijvoorbeeld in uw digitale nieuwsbrief naar aanvullende producten die u aanbiedt, of stuur een kortingscoupon of -code mee. Ideaal om upsell-momenten te creëren. Uiteraard lenen ook uw automatisch gegenereerde e-mails zich hiervoor, zoals bedank- of bevestigingsmails.

Klantenbinding. Via e-mail kunt u relaties informeren over uiteenlopende onderwerpen. Van nieuws uit uw vakgebied tot de promotie van nieuwe producten. Daarmee positioneert u zich als toonaangevend bedrijf in uw branche en houdt u eenvoudig contact met uw klanten. Ook bij een bestelling of informatieaanvraag van een klant hebt u de mogelijkheid om meer service te verlenen. Denk aan het meesturen van een kortingscode na een online aankoop als bedankje voor uw klant, of aan een wasadvies bij de online aankoop van kleding.

Het organisch laten groeien van uw database
Voordat u werk maakt van e-mailmarketing moet u beschikken over een goed adressenbestand. De meeste adressen liggen intern voor het oprapen. Zorg dat iedereen in uw organisatie de contactgegevens van zijn zakelijke relaties registreert. Vraag ook of ze uw e-mailings willen ontvangen. De anti-spamwet verplicht u namelijk om expliciet toestemming te vragen.

Wettelijk verbod op spam in Nederland
In Nederland is het wettelijk verboden om spam te versturen naar natuurlijke personen en bedrijven. Onder spam wordt verstaan: ongevraagde en zonder toestemming verstuurde berichten via mail, sms, mms en berichten op sociale netwerksites. Bij het versturen van een e-mail naar bedrijven en consumenten gelden de volgende regels:
• de ontvangende partij moet toestemming hebben gegeven (opt-in-principe);
• de ontvangende partij moet duidelijk zien van wie het bericht afkomstig is;
• de ontvangende partij moet duidelijk kunnen zien waar hij/zij zich kan afmelden.

Het versneld laten groeien van uw database
Uw database ‘organisch’ laten groeien is eenvoudig en kostenefficiënt. Maar het nadeel is dat uw organisatie geen onuitputtelijke bron van relatiegegevens is. Daarom is het raadzaam om ook uit een ander vaatje te tappen via:
• joint promotion
• adressen huren
• virale marketing/tell-a-friend
• co-registratie


E-mailmarketing in de praktijk
Intrum Justitia stuurt zijn relaties periodiek nieuws­brieven met aanbiedingen voor credit­mana­ge­ment.Daar­door steeg het aantal infor­matie­aanvragen van deze producten met gemiddeld 20%.

Joop van den Ende Theaterproducties heeft via een virale campagne 27.000 e-mailadressen ver­zameld. Ook stegen hierdoor de kaartverkoop en het aantal bezoekers op Musicals.nl.

Meer praktijkcases vindt u op www.e-mark.nl.


Joint promotion: surf mee op het adressenbestand van uw relaties

Een joint promotion is vrij eenvoudig te realiseren: u presenteert een aanbieding of waardevolle informatie via het adressenbestand van een partner of leverancier en vice versa. Bij een joint promotion is een rendement van 1 tot 2% haalbaar. Uw rendement hangt natuurlijk af van de aard en exclusiviteit van uw aanbieding, de open- en klikratio’s van de partner en de plek die uw aanbieding krijgt in de e-mail. Meestal zijn er geen of weinig kosten verbonden aan een joint promotion. Als tegenprestatie kunt u uw relaties de kans bieden om via úw bestand promotie te maken. Een win-winsituatie.

Adressen huren: niet goedkoop, wel eenvoudig
De eenvoudigste methode om aan e-mailadressen te komen, is huren. U mag de adressen dan eenmalig gebruiken. Let op: de prijzen voor e-mailbestanden zijn vaak fors. Bereken daarom vooraf of deze investering zich zal terugbetalen.

Virale marketing/tell-a-friend: uw boodschap als een lopend vuurtje
U kunt ook adressen verzamelen via een virale actie. Het doel van zo’n actie is dat de ontvanger van uw viral deze doorstuurt naar zijn eigen relaties. Zo benut u handig het netwerk van uw relaties. Met een goede virale campagne kan uw bestand met wel 15% groeien. Het succes van een virale campagne hangt voor 95% af van de inhoud en creativiteit van de mailing. Zorg er daarom voor dat uw filmpje, spelletje of rekenmodelletje prikkelt, nuttig is of een humoristische inslag heeft. Kortom: de mailing moet de moeite waard gevonden worden om door te sturen.


De kosten van een e-mailcampagne versus een campagne per post
Een klassieke radiozender gaat zijn concerten promoten en huurt een adressenbestand met de volgende selectiecriteria: ‘55 jaar of ouder’, ‘actief op internet’, ‘geïnteresseerd in klassieke muziek’. Elk adres ontvangt een e-mail met de mogelijkheid om concertkaarten te kopen. We gaan ervan uit dat 0,9% van de aangeschreven kaarten koopt. Onderstaande tabel toont de kosten van de e-mailcampagne. Deze zijn veel lager dan bij een campagne per post, aangezien een poststuk minimaal € 1,50 kost. De prijs per geworven klant is dan € 50,-, uitgaande van 200.000 aangeschreven, waarvan drie procent kaartjes koopt.
Aantal
adressen
Kosten Kosten
per adres
Gemiddelde
conversie
Kosten per
geworven luisteraar
90000 20.000 euro 0,222 euro 810 24,69 euro
200000 35.000 euro 0,175 euro 1800 19,44 euro


Co-registratie: wederzijdse promotie

Met co-registratie maakt u gebruik van bedrijven die een aanvullend aanbod hebben op uw diensten of producten. Spreek met zo’n bedrijf af dat mensen die zij aanschrijven, ook de mogelijkheid krijgen om zich te abonneren op úw nieuwsbrief. Een voorbeeld: een bekende reisorganisatie presenteert op zijn website aanbiedingen van een webshop met outdoorartikelen. Omgekeerd promoot deze webshop aanbiedingen van de reisorganisatie. Zo snijdt het mes aan twee kanten. ¶

LinkedInDelen